لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۲

«کارخانه مهمات بمباران شده در سودان به سپاه تعلق دارد»


حمله هوایی سوم آبا‌ن‌ماه به کارخانه اسلحه‌سازی یرموک دو کشته بر جای گذاشته است.
حمله هوایی سوم آبا‌ن‌ماه به کارخانه اسلحه‌سازی یرموک دو کشته بر جای گذاشته است.
در حالی که جمهوری اسلامی با متهم کردن اسرائیل در حمله به یک کارخانه مهمات در سودان، این اقدام را محکوم کرده است، رسانه‌های اسرائیل به نقل از منابع اپوزیسیون سودان می‌گویند این کارخانه متعلق به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بوده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه، روز پنجشنبه، چهارم آبان‌ماه، با اظهار این‌که این حمله از جانب اسرائیل سازمان دهی شده است، تأکید کرد که این اقدامات موجب افزایش تشنج در منطقه می‌شود.

سودان می‌گوید شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد حمله هوایی بامداد چهارشنبه، سوم آبان‌ماه به کارخانه یرموک که دو کشته بر جای گذاشته است، از سوی اسرائیل سازمان‌دهی شده است. اسرائیل از اظهار نظر در این‌باره خودداری کرده است.

خبر حمله به این کارخانه اسلحه‌سازی در حالی منتشر شده است که روزنامه «هاآرتص» اسرائیل چهارم آبان‌ماه، به نقل از «منابع اپوزیسیون سودان» گزارش کرد که این کارخانه به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی تعلق دارد. جمهوری اسلامی تا این لحظه در این خصوص اظهار نظر نکرده است.

این روزنامه با استناد به «گزارش‌های خارجی» تأکید کرد که «کارخانه‌های مهماتی که ایران در سودان ساخته است، با هدف مسلح کردن حماس برپا شده‌اند». «هاآرتص» می‌گوید «رسانه‌های اروپایی» در گذشته گزارش کرده‌ بودند که ایران گروهی از اعضا سپاه پاسداران را برای آموزش به ارتش سودان، به این کشور فرستاده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آموس گیلاد، مشاور ارشد وزیر دفاع اسرائیل، چهارم آبان‌ماه در گفت‌و‌گو با رادیو ارتش این کشور، سودان را «یک کشور خطرناک تروریستی» خواند، اما از اظهار نظر در خصوص اتهام زنی سودان خودداری کرد.

آقای گیلاد نیروی هوایی اسرائیل را یکی از «معتبرترین‌ نیروهای هوایی در جهان» دانست و در واکنش به اتهامی که از سوی سودان به اسرائیل وارد شده است، گفت: «اظهارات متفاوتی از سوی طرف سودانی مطرح می‌شود، بنابراین دلیلی ندارد وارد جزئیات شویم.»

دفاع‌الله الحاق علی عثمان، نماینده سودان در سازمان ملل روز چهارشنبه، سوم آبان‌ماه گفت، چهار جنگنده اسرائیلی واد حریم هوایی سودان شده و به کارخانه مهمات یرموک در جنوب خارطوم حمله کرده‌اند. وی که در جلسه حافظان صلح سازمان ملل در دارفور سخن می‌گفت از شورای امنیت خواست تا اسرائیل را به خاطر این حمله محکوم کند.

سودان همچنین تهدید کرده است که ممکن است به اقدام تلافی‌جویانه علیه اسرائیل دست بزند.
XS
SM
MD
LG