لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

گروه‌های حقوق بشری: ایران به سرکوب دانشجویان پایان دهد


تجمع دانشجویان به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه تهران- ۱۶ آذر ۱۳۸۷
تجمع دانشجویان به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه تهران- ۱۶ آذر ۱۳۸۷
سازمان عفو بین‌الملل همراه با سه سازمان حقوق بشری دیگر و شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، به مناسبت فرارسیدن روز دانشجو در ایران، در بیانیه‌ای مشترک خواستار آزادی دانشجویان زندانی و همچنین لغو هرگونه محدودیت تحصیلی شدند.

در بیانیه‌ای که روز ۱۵ آذرماه در وب‌سایت «عفو بین‌الملل» منتشر شده است، این سازمان به همراه «شورای دفاع از حق تحصیل»، سازمان «عدالت برای ایران» و همچنین شیرین عبادی، حقوقدان ایرانی، با اشاره به حبس «ده‌ها دانشجو» در زندان‌های ایران، به این بازداشت‌ها که به نوشته این بیانیه تنها به دلیل استفاده از «حق آزادی بیان» صورت گرفته است، اعتراض کردند.

«شورای دفاع از حق تحصیل» تشکلی است که گروهی از دانشجویان محروم از تحصیل و ستاره‌دار ایران در سال ۱۳۸۶ تشکیل داده‌اند و سازمان عدالت برای ایران نیز در سال ۱۳۸۹ با هدف شناسایی ناقضان حقوق بشر در ایران، تاسیس شده است.

در بیانیه مزبور به بازداشت «اخیر» چهار دانشجو؛ نسیم سلطان بیگی (دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی)، رشید اسماعیل (عضو ادوار تحکیم وحدت)، لوا خانجانی (دانشجوی بهایی) و عباس خسروی فارسانی (دانشجوی رشته دکترا در اصفهان)، اشاره شده است.

طبق این بیانیه، نسیم سلطان بیگی، فعال حقوق زنان، روز ۲۲ مهرماه به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «تجمع و تبانی علیه امنیت ملی» به سه سال حبس و رشید اسماعیلی، دانشجوی ستاره‌دار در اصفهان، به اتهام «توهین به رهبر» به ۱۸ ماه زندان محکوم شده‌اند.

لوا خانجانی که به «تبلیغ علیه نظام»، «تجمع و تبانی علی امنیت ملی» و «اخلال در نظم عمومی» به دوسال حبس محکم شده است، روز چهارم شهریورماه برای گذراندن محکومیت خود روانه زندان شده است و عباس خسروی فارسانی به دلیل نوشتن کتاب و همچنین مطلبی انتقادی در مورد جمهوری اسلامی در وبلاگ شخصی خود، اول تیرماه بازداشت و پس از مدتی به قید وثیقه آزاد شده است.

این سازمان‌های حقوق بشری همراه با شیرین عبادی همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی زندانیانی سیاسی و عقیدتی، از جمله دانشجویان زندانی‌ای چون مجید دری، بهاره هدایت، مجید توکلی و ضیاءالدین نبوی شدند.

تهیه‌کنندگان این بیانیه در عین حال به ستاره‌دار کردن دانشجویان اعتراض کرده و بر حق تحصیل برای هر فردی، فارغ از جنسیت، باور دینی و سیاسی ‌آن‌ها تأکید کرده‌اند.

این بیانیه با اشاره به عضویت ایران در دو میثاق بین‌المللی «حقوق مدنی و سیاسی» و «حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی»، تاکید کرده است که نبود حق برابر تحصیل برای همگان و محدود کردن آزادی بیان، نقض حقوق بشر به شمار می‌رود و خواستار پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی خود شده است.
XS
SM
MD
LG