لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۷

سازمان انرژی اتمی ایران: آماده‌ایم نگرانی‌های آژانس را برطرف کنیم


بهروز کمالوندی٬ سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران
بهروز کمالوندی٬ سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران
در آستانه سفر نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران٬ سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید آماده است به لحاظ فنی کارهایی انجام دهد که نگرانی‌های هسته‌ای آژانس بر طرف شود. این سازمان اما در عین حال از آژانس خواسته‌ است که در مذاکرات شتاب نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس٬ بهروز کمالوندی ۱۷ دی‌ماه با اظهار این‌که نمایندگان آژانس روز جمعه٬ ۱۸دی‌ماه وارد تهران می‌شوند٬ گفت: «ما معتقدیم که نگرانی‌های طرف غربی تصنعی است٬ اما همواره گفته‌ایم که اگر نگرانی‌هایی دارند٬ می‌شود به لحاظ فنی کارهایی انجام شود که این نگرانی‌ها برطرف شود… مادامی که اصل موضوع زیر سوال نرود و دنبال رفع نگرانی باشند٬ به لحاظ فنی راه رفع نگرانی وجود دارد.»

در عین حال به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ علی اکبر صالحی٬ رئیس سازمان انرژی اتمی روز جمعه از آژانس خواست تا در انجام مذاکرات «شتاب نداشته باشد»٬ چرا که به گفته وی «هم‌زمان مذاکرات با ۱+۵ وجود دارد و ممکن است تداخل ایجاد شود».

آقای صالحی توضیح داد: «امیدواریم این دوره از مذاکرات با آژانس این‌گونه نباشد که موجب شود فعالیت‌های ما با ۱+۵ به حاشیه رانده شود٬ چرا که در شرایط فعلی کارشناسان هر دو طرف ایران و آژانس مشغولند و باید تلاش کنیم که کارها با آرامش و طمانینه پیش‌ رود.»

به گفته سازمان انرژی اتمی٬ مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه٬ ۱۹ بهمن‌ماه در سازمان انرژی اتمی به سرپرستی رضا نجفی٬ نماینده ایران در آژانس و ترو واریورانتا٬ معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها برگزار می‌شود.

به گفته آقای کمالوندی مدت مذاکرات یک روز پیش‌بینی شده است اما اگر طرفین تمایل داشته‌باشند٬ مذاکرات می‌تواند در روزهای بعد نیز ادامه پیدا کند.

این مذاکرات در راستای توافقی که ۲۰ آبان‌ماه میان ایران و آژانس به امضا رسید صورت می‌گیرد. آن زمان ایران و آژانس به توافقی شش ماده‌ای دست یافتند که بنا به گفته مدیرکل آژانس٬ ایران به تعهدات خود در این توافق عمل کرده است. مدت این توافق روز یکشنبه به پایان می‌رسد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی می‌گوید که علاوه بر بازدید بازرسان آژانس از معدن گچین بندرعباس و تاسیسات تولید آب سنگین اراک که انجام شده است٬ ایران قرار بود درباره «چهار موضوع دیگر» به آژانس اطلاعاتی بدهد که نامه‌های حاوی اطلاعات در این خصوص «به آژانس ارائه شده است».
XS
SM
MD
LG