لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

مبادلات تجاری ایران برای نخستین بار ظرف هشت سال گذشته کاهش یافت


گمرک ایران می‌گوید حجم مبادلات تجاری ایران در ۱۱ ماهه سال جاری نسبت به سال پیش از آن به ۸۶ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. در هشت سال گذشته این نخستین بار است که حجم مبادلات تجاری ایران در یک سال نسبت به سال پیش از آن افت نشان می‌دهد.

به گزارش روز یکشنبه، ششم اسفندماه خبرگزاری مهر، گمرک ایران اعلام کرده که در ۱۱ ماهه اول سال ۱۳۹۱ میزان واردات ایران «۴۸.۳ میلیارد دلار» بوده است. این در حالی است که اتاق بازرگانی تهران واردات ایران در سال ۱۳۹۱ را «۴۱.۹ میلیارد دلار» اعلام کرده است.

گمرک جمهوری اسلامی همچنین میزان صادرات ایران را در ۱۱ ماهه سال جاری «۳۷.۶ میلیارد دلار» عنوان کرده، اگرچه اتاق بازرگانی تهران این رقم را «۲۵.۹ میلیارد دلار» اعلام کرده است.

ارقام ارائه شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی و اتاق بازرگانی تهران به این دلیل متفاوت هستند که در محاسبات گمرک ایران، صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی جزو صادرات غیرنفتی به شمار می‌روند، اما اتاق بازرگانی تهران این نوع صادرات را از اقلام صادرات غیرنفتی نمی‌داند.

بر این اساس، حجم مبادلات تجاری ایران در سال جاری به گفته گمرک ایران «۸۶ میلیارد دلار» و بر اساس آمار اتاق بازرگانی تهران، «۸۲.۲ میلیارد دلار» بوده است.

ارقام ارائه شده از سوی گمرک و اتاق بازرگانی اگرچه با یکدیگر متفاوت هستند، هر دو حکایت از کاهش حجم مبادلات ایران در سال ۹۱ دارند. به گفته اتاق بازرگانی تهران مبادلات تجاری ایران در سال ۱۳۹۰ «بیش از ۹۱ میلیارد دلار» بود.

این در حالی است که بررسی آمار ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی نشان می‌دهد که مبادلات تجاری ایران در سال‌های گذشته همواره افزایش داشته، و این نخستین بار است که این روند، سیر نزولی نشان می‌دهد.

ایران در سال‌های گذشته هدف تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار گرفته است.

خرداد سال ۸۹، شورای امنیت در واکنش به پیشبرد برنامه هسته‌ای از سوی ایران، چهارمین قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی را به تصویب رساند. به دنبال آن تحریم‌های نفتی و اقتصادی سخت‌تری از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و سایر کشورها علیه ایران به اجرا در آمد.

در همین زمینه مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، روز ششم اسفندماه، اعلام کرد که درآمدهای ارزی حاصل از نفت «به نصف کاهش یافته است».

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، آقای غضنفری در مراسم تقدیر از صادرکنندگان برتر افزود: «این عامل سبب شده تا ما با کاهش ارزش پول ملی مواجه شده و خرید‌های خارجی ما نیز نصف شود که بر روی زندگی مردم اثر گذاشته است.»

وی افزود که صادرات پتروشیمی در سال گذشته ۱۳ میلیارد دلار بود که در سال جاری به ۹ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است، اما در مقابل در حوزه کشاوری، این رقم از «۱۶.۸ میلیارد دلار» در سال ۹۰ به «۲۰.۵ میلیارد دلار» افزایش یافته است.

در عین حال، معاون وزیر صنعت ایران نیز روز یکشنبه گفت که علیرغم تحریم‌ها، ایران به «۱۵۰ کشور» صادرات غیر نفتی داشته است.

بر اساس اعلام هر دو مرکز، گمرک و اتاق بازرگانی، در سال ۹۱، در بخش صادرات به ترتیب کشورهای عراق، چین، امارات، افغانستان و هند مقصد عمده کالاهای ایران بوده‌اند.

گمرک ایران می‌گوید ایران در این مدت «نزدیک به ۸.۵ میلیارد دلار میعانات گازی» و «بیش از ۹ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی» صادر کرده است و نزدیک ۲۰ میلیارد دلار دیگر نیز شامل صادرات سایر کالاها می‌شود.
XS
SM
MD
LG