لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

کاهش چشمگير صادرات گاز ترکمنستان به ايران


جواد اوجی، مدير عامل شرکت ملی گاز ايران، می‌گويد که ترکمنستان از ابتدای سال جاری خورشيدی تاکنون ۴ ميليارد متر مکعب گاز به ايران صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، اوجی روز سه شنبه ۱۰ بهمن ماه اعلام کرد که هم‌اکنون روزانه ۱۵ تا ۲۰ ميليون متر مکعب گاز ترکمنستان وارد ايران می‌شود.

واردات ۴ ميليارد متر مکعب گاز از ترکمنستان طی سال جاری در حالی است که ايران در سال گذشته خورشيدی ۱۱ ميليارد و ۸۰۰ ميليون متر مکعب گاز از ترکمنستان تحويل گرفته بود.

ترکمنستان در سال ۱۳۸۶ با قطع گاز به ايران، استان‌های شمالی و خراسان را در وضعيت دشواری قرار داد. اين کشور زمستان سال گذشته نيز صادرات گاز به ايران را از ۳۰ ميليون متر مکعب به ۱۰ ميليون متر مکعب کاهش داد و بنا بر گزارش خبرگزاری مهر از قول رستم قاسمی وزير نفت ايران در آذرماه سال جاری، ترکمنستان برای دومين بار صادرات گاز به ايران را قطع کرده بود.

بر اساس قرارداد سال ۱۹۹۷، قيمت پايه گاز صادراتی ترکمنستان به ايران ۴۲ دلار برای هر هزار متر مکعب تعيين شده بود، اين قيمت برای سال ۸۵ به ۷۵ دلار افزايش يافت و بعد از قطع صادرات گاز اين کشور به ايران در سال ۸۶، قيمت گاز وارداتی ايران از ترکمنستان به ۱۴۰ دلار افزايش يافت. هم اکنون قيمت گاز صادراتی ترکمنستان به ايران و فرمول محاسبه آن برای عموم معلوم نيست و محرمانه نگاه داشته می‌شود.

ترکمنستان از طريق دو خط لوله «کرپچه – کردکوی» و «دولت‌آباد- سرخس- خانگيران» که به ترتيب از سال ۱۹۹۶ و ۲۰۱۰ به بهره‌برداری رسيده‌اند، بر اساس قرارداد متعهد است که صادرات گاز به ايران را از هشت ميليارد متر مکعب به ۱۴ ميليارد متر مکعب گاز در سال (۳۸ ميليون متر مکعب در روز) برساند.

آقای اوجی در بخش ديگری از گفته‌های خود اعلام کرده است که از ابتدای سال جاری صادرات گاز ايران به ترکيه به ۷,۷ ميليارد متر مکعب رسيده است. بر اساس قرارداد سال ۱۹۹۶ ايران متعهد است سالانه ۱۰ ميليارد متر مکعب گاز به ترکيه صادر کند.

جواد اوجی، مهرماه سال جاری نيز اعلام کرده بود عشق آباد از زمستان سال گذشته صادرات گاز به ايران را تا ۵۲ درصد کاهش داده و به ۱۵ تا ۱۸ ميليون متر مکعب در روز رسانده است.

ترکمنستان تاکنون بصورت رسمی درباره ميزان صادرات گاز به ايران و علت کاهش آن اظهار نظر نکرده است، اما خبرگزاری مهر، ۲۸ آذرماه طی گزارشی از بدهی يک ميليارد دلاری ايران به ترکمنستان خبر داده بود.

بنا بر گزارش خبرگزاری مهر، «مهم‌ترين مشکل ايجاد شده در تبادلات گازی دو کشور نحوه نقل و انتقال منابع مالی حاصل از خريد و فروش گاز طبيعی بوده که تاکنون راهکارهايی برای حل اين معضل اجرايی نشده است».

هم‌اکنون بانک مرکزی ايران از طرف آمريکا و اروپا تحريم شده و انجام هرگونه معامله تجاری با استفاده از ارز دلار و يورو با ايران دچار اخلال شده است.

اين موضوع ظاهرا سبب قطع گاز صادراتی ترکمنستان در آذرماه به ايران بوده است.

برخی رسانه‌های خبری ايران، ماه گذشته از مذاکره مقامات وزارت نفت ايران با ترکمنستان برای احيای واردات گاز از ترکمنستان و تفاهم دو طرف برای ايجاد سيستم تهاتری (کالا به کالا) به جای استفاده از ارز دلار برای پرداخت بهای گاز وارداتی از ترکمنستان خبر داده بودند.

خبرگزاری فارس دو هفته قبل، از قول يک منبع آگاه که نامی از وی برده نشد، از توافقات جديد گازی ايران و ترکمنستان خبر داد و گفت: واردات روزانه ۴۰ ميليون متر مکعب گاز به شرط تهاتر تجهيزات صنعت نفت و گاز تا چند روز آينده از سر گرفته می‌شود؛ به عبارتی، صادرات گاز ترکمنستان ترکمنستان به ايران از آذرماه تا دو هفته قبل عملا قطع بوده است.

اما اظهارات آقای اوجی نشان می دهد که هم اکنون ترکمنستان صادرات ۱۵ تا ۲۰ ميليون متر مکعب گاز به ايران را از سر گرفته است که حتی اين ميزان بسيار کمتر از متوسط صادرات گاز سال گذشته عشق آباد به ايران است.
XS
SM
MD
LG