لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۲

ترکمنستان قرارداد ۷۰۰ میلیونی خط آهن با ایران را لغو کرد


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
دولت ترکمنستان قرارداد ۷۰۰ میلیون دلاری خود برای احداث خط آهن با ایران را لغو کرد. این خط آهن را قرار بود شرکت پارس انرژی ایران در امتداد ساحل شرقی دریای خزر احداث کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه دولتی ترکمنستان، نئیترال ترکمنستان، این خط آهن قرار بود توسط شرکت پارس انرژی ایران در امتداد ساحل شرقی دریای خزر در خاک ترکمنستان احداث شود.

قرارداد احداث این خط آهن ۹۰۰ کیلومتری به ارزش ۶۹۶ میلیون دلار در ژانویه سال ۲۰۱۰ میان ایران و ترکمنستان به امضا رسید، خط آهنی که قرار بود شبکه خطوط آهن مناطق شمالی ایران از طریق آن به قزاقستان نیز وصل شود.

طبق گزارش روزنامه رسمی دولت ترکمنستان، تصمیم به لغو قرارداد مذکور در جلسه هیئت وزیران ترکمنستان به رهبری قربان‌قلی بردی محمداف، رئیس جمهور این کشور، اتخاذ شده است.

آن طور که خبرگزاری فرانسه می‌گوید، ظاهرا این اولین قرارداد بزرگ میان عشق‌آباد و تهران بود که ترکمنستان تصمیم به لغو آن گرفته است.

به گفته آقای بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان، شرکت ایرانی به دلیل «برخی دلایل اقتصادی» قادر به ساخت و راه‌اندازی این پروژه نبوده است. او با این حال توضیحی درباره این دلایل اقتصادی نداد.

وی گفت که ترکمنستان خود پروژه احداث خط آهن در مسیر ساحل دریای خزر را برعهده خواهد گرفت.

خط آهن یاد شده موسوم به «مسیر ریلی شمال-جنوب» قرار است خطوط راه آهن قزاقستان در بندر آکتائو واقع در غرب قزاقستان را با گذشتن از بیابان‌های ترکمنستان در امتداد دریای خزر به شمال ایران وصل کند.

این خط آهن همچنین قرار است با شبکه خطوط ریلی موجود قزاقستان به روسیه نیز وصل شود.

سرمایه بخش ترکمنستانی این پروژه قرار بود توسط شرکت پارس انرژی ایران و دریافت وام از بانک توسعه اسلامی تامین شود.

در همین حال ترکمنستان که دارنده ذخایر بسیار عظیم گاز است، همواره مایل به مشارکت شرکت‌های غربی در استخراج منابع گازی دریایی و خشکی خود بوده است.

بر اساس گزارش سالانه بی‌پی که خردادماه سال جاری منتشر شد، ذخایر ثابت شده گاز ترکمنستان تا پایان سال ۲۰۱۱، حدود ۲۴ تریلیون متر مکعب بود که به این ترتیب بعد از روسیه، ایران و قطر چهارمین دارنده بزرگ گاز در دنیا به شمار می‌رود.
XS
SM
MD
LG