لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۷

کاهش ۲۸ درصدی واردات نفت چین از ایران در ماه ژوئیه


خبرگزاری رویترز بر اساس آمار اداره کل گمرک چین گزارش کرد که واردات روزانه نفت خام چین از ایران در ماه گذشته میلادی، ژوئیه، نسبت به ماه پیش از آن ۲۸ درصد و نسبت به میانگین واردات روزانه نفت ایران توسط چین در سال گذشته میلادی به میزان ۳۰ درصد کاهش یافته است.

این خبرگزاری روز سه‌شنبه، ۳۱ مردادماه، نوشت که کاهش خرید نفت ایران توسط چین نشانگر این واقعیت است که دولت چین خواستار عمل به شرایط معافیت از تحریم آمریکا برای خریداران نفت ایران است.

دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ۲۸ ژوئیه به اجرا گذاشته شد. بر اساس این تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی معامله‌کننده با بانک مرکزی ایران با خطر قطع دسترسی به سیستم مالی و بازار گسترده آمریکا مواجه خواهند شد.

یکی از فعالیت‌های عمده بانک مرکزی ایران دریافت پول نفت صادراتی از مشتریان خارجی و انتقال آن به کشور است.

دولت ایالات متحده درست در روز اجرای دور جدید تحریم‌ها علیه ایران، اعلام کرد که کلیه ۲۰ کشور خریدار نفت ایران، شامل چین که بزرگ‌ترین مشتری نفت خام ایران است، به خاطر «کاهش چشمگیر» واردات نفت از ایران از تحریم‌های جدید آمریکا به مدت ۶ ماه معاف شده‌اند.

بر اساس آمار اداره کل گمرکهای چین، پالایشگاه‌های نفتی این کشور در ماه ژوئیه مجموعا یک میلیون و ۹۳۰ هزار تن نفت از ایران وارد کرده‌اند که معادل واردات روزانه ۴۵۴ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت است.

این در حالی است که چین در ماه پیش از آن، ژوئن، روزانه ۶۳۲ هزار و ۶۱۸ هزار بشکه نفت از ایران خریده بود.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که چین مشتری ۴۱ درصد از کل نفت صادراتی ایران است. در همین حال صادرات نفت ایران نسبت به سال گذشته با کاهشی ۵۰ درصدی به ۱. ۱ میلیون بشکه در روز رسیده است.

چین که در اوایل سال جاری میلادی واردات نفت از ایران را به شدت کاهش داده بود، در ماه‌های مه و ژوئن سال جاری خرید نفت از ایران را به میزان قابل توجهی افزایش داد، به عبارتی چین در این دو ماه به طور متوسط روزانه ۵۴۰ هزار بشکه نفت از ایران خریده است.

اما بر اساس گزارش رویترز، میانگین واردات ۷ ماهه (ژانویه تا ژوئیه) نفت ایران توسط پالایشگاه‌های چینی روزانه ۴۳۳ هزار و ۴۵۰ بشکه در روز بوده است که نسبت به سال گذشته کاهشی ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد.

این خبرگزاری می‌افزاید که بر اساس اطلاعاتی که در طول ماه جاری از منابع رسمی صنعتی به دست آورده، کشور چین برای ماه جاری، اوت، و ماه گذشته قرار بود طبق قرارداد به طور متوسط روزانه ۵۱۰ هزار بشکه نفت از ایران بخرد و ایران مسئول تامین خدمات حمل نفت، تامین بیمه شخص ثالث و تحویل نفت در پایانه‌های نفتی چین بود.
XS
SM
MD
LG