لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۹

کره جنوبی واردات نفت از ایران را از سر می‌گیرد


دولت کره جنوبی و مدیریت بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت این کشور روز دوشنبه، ۳۰ مردادماه، اعلام کردند که این کشور از ماه سپتامبر، اواسط شهریور ۱۳۹۱، بار دیگر واردات نفت از ایران را از سر خواهد گرفت. به این ترتیب توقف صادرات نفت به کره به سه ماه هم نرسید.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این بار جمهوری اسلامی برای صادرات نفت خود به کره جنوبی هم نفتکش‌های لازم را تامین خواهد کرد و هم بیمه آنها را.

کمتر از دو هفته پیش مقام‌های کره جنوبی اعلام کرده بودند که پالایشگاه‌های این کشور در حال مذاکره با تهران برای ازسرگیری واردات نفت هستند.

پس از آن که اتحادیه اروپا در ماه ژوییه گذشته، دو ماه پیش، تحریم نفت ایران و تحریم بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران را آغاز کرد، پالایشگاه‌های کره جنوبی که به شرکت‌های بیمه اروپایی متکی بودند مجبور به قطع واردات نفت از ایران شدند.

حال به گفته سخنگوی پالایشگاه اس‌کی انرژی، بزرگ‌ترین پالایشگاه کره جنوبی، واردات نفت این کشور از ایران «انتظار می‌رود» که در ماه سپتامبر از سر گرفته شود.

سخنگوی این پالایشگاه همچنین گفته است که مدیریت این کمپانی در حال نهایی کردن «تاریخ‌ها و جزئیات» با شرکت‌های ایرانی و دولت جمهوری اسلامی است.

پیشتر کره جنوبی بین ماه‌های ژانویه و مه، واردات نفت خود از ایران را به میزان ۴۴ درصد کاهش داده و واردات خود را در این مدت از ۷ میلیون بشکه به ۳٫۹ میلیون بشکه کاهش داده‌ بود.

ازسرگیری واردات نفت ایران از سوی کره جنوبی در حالی است که این کشور اوایل تیرماه سال جاری اعلام کرده بود که برای بخش اعظم نفت ایران جایگزین یافته است.

به گفته معاون وزیر نفت کره جنوبی، قرار بود بخش عمده نفت وارداتی از ايران با نفت عراق، کويت، قطر و امارات و يا با خريد نقدی نفت جايگزين شود.

در حالی که تحریم گسترده جمهوری اسلامی از جمله تحریم نفت از سوی قدرت‌های غربی قرار است جمهوری اسلامی را در برنامه اتمی‌اش وادار به کوتاه آمدن کند، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از کارشناسان و آگاهان می‌گوید که خرید نفت ایران از سوی کشورهای بزرگ آسیا به این تلاش‌ها لطمه می‌زند.
XS
SM
MD
LG