لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

سئول: کره جنوبی در حال بررسی واردات نفت از ايران است


مقام های کره جنوبی می گويند که پالايشگاه های اين کشور در حال مذاکره با تهران برای از سرگيری واردات نفت از اين کشور با استفاده از نفتکش های ايرانی هستند.

به دنبال اعمال تحريم های نفتی و بيمه کشتی های حامل نفت ايران از سوی اتحاديه اروپا، کره جنوبی در ماه ژوئيه واردات نفت از ايران را متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کره جنوبی برای پوشش بيمه ای خود کاملا به اتحاديه اروپا وابسته است ولی يک سخنگوی پالايشگاه اويل بانک هيوندايی، روز پنجشنبه، گفته است: «ما نمی توانيم تا پيش از نهايی شدن توافق با ايران ... که در آن اين کشور مسئوليت بيمه تانکرها را بپذيرد جزئياتی در اين زمينه منتشر کنيم».

يک سخنگوی «اس کی انرژی» ديگر پالايشگاه نفتی کره جنوبی نيز تاييد کرده که گفت و گوها با ايران در جريان است ولی وی نيز حاضر نشد تا جزئياتی درباره اين موضوع بيان کند.

کره جنوبی در سال گذشته ۹.۴ درصد از نفت وارداتی خود را از ايران تامين کرد اما اين کشور در سال جاری و پس از اعمال تحريم های جديد آمريکا و اتحاديه اروپا از ميزان واردات نفت خام خود از ايران به شدت کاسته است.

وزارت اقتصاد کره جنوبی اوايل تيرماه اعلام کرد که سئول برای بخش اعظم نفت ايران جايگزين يافته است.

معاون وزير نفت کره جنوبی در امور بين‌الملل به خبرگزاری رويترز گفت که بخش عمده نفت وارداتی از ايران با نفت عراق، کويت، قطر و امارات و يا با خريد نقدی نفت جايگزين شده است.

به گزارش روز پنجشنبه خبرگزاری فرانسه، يکی از مقام های وزارت اقتصاد کره جنوبی گفته است که پالايشگاه های سئول در حال مذاکره با تهران برای از سر گيری واردات نفت از ايران و همچنين فراهم کردن نفتکش توسط تهران برای انتقال نفت خود به کره جنوبی يا فراهم کردن بيمه برای تانکرهای حامل نفت صادراتی خود است.

اين مقام کره ای که نخواست نامش فاش شود، افزود: «هنوز برای از سرگيری واردات نفت زمانی تعيين نشده است و شرکت های نفتی نياز به زمان دارند تا جزئيات را نهايی کنند.»

کره جنوبی از کشورهای نزديک به ايالات متحده آمريکاست و ۲۸ هزار و ۵۰۰ نيروی آمريکايی برای مقابله با تهديدات کره شمالی در کره جنوبی به سر می برند.

ايران نيز سومين بازار تجاری کره جنوبی در خاورميانه به شمار می رود. تهران در اوايل تيرماه هشدار داد که در صورت توقف واردات نفت ايران از سوی کره جنوبی، روابط تجاری خود را با سئول کاهش خواهد داد.

احمد معصومی فرد، سفير ايران در کره جنوبی، در سخنانی گفت که اين اقدام سئول «موانعی جدی» برای صادرات کره‌ جنوبی به ايران به وجود خواهد آورد.
XS
SM
MD
LG