لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۰

کاهش واردات نفت کره جنوبی از ایران به میزان یک‌چهارم


در پی قطع بیمه کشتی‌های حامل نفت ایران که در چارچوب تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران صورت گرفته‌ است، واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه ژوئن نسبت به ماه مشابه در سال گذشته یک‌چهارم کاهش یافت.

خبرگزاری رویترز روز دوم مردادماه خبر داد که کره جنوبی که چهارمین خریدار نفت ایران در جهان است، در ماه ژوئن تنها ۱۷۶ هزار بشکه نفت خام در روز از ایران وارد کرده‌ است و نگاه به آمارهای شش ماه نخست سال جاری نیز حاکی از کاهش ۱۷٫۱ درصدی واردات در این مدت نسبت به دوره مشابه سال قبل آن است.

کره جنوبی نخستین مصرف‌کننده اصلی آسیایی نفت ایران است که اعلام کرد قصد دارد طی ماه ژوئیه واردات نفت از ایران را به طور کامل متوقف کند و کاهش یادشده نیز قدمی در همین راستا ارزیابی می‌شود.

در چارچوب افزایش فشارها بر جمهوری اسلامی برای متوقف کردن برنامه جنجال‌برانگیز هسته‌ای، اتحادیه اروپا از روز یازده تیر تحریم‌های نفتی و بیمه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران را به مرحله اجرا در آورد که کاهش واردات نفت کره از ایران نیز از تبعات همین تحریم‌ها است.

سئول در سال ۲۰۱۱ حدود ۹ درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد کرد و هم‌اینک اعلام کرده‌ است که موفق شده تا برای بخش اعظم نفت ایران جایگزین بیابد.

ایران روز هفتم تیر تهدید کرد که در واکنش به اعلام توقف خرید نفت ایران از سوی کره جنوبی، جمهوری اسلامی نیز ممکن است واردات تمامی محصولات کره جنوبی را متوقف کند.

این تهدید در حالی بیان می‌شود که کره جنوبی خود در ۲۳ خردادماه رسما اعلام کرد که محدودیت‌هایی را برای صادرات کالا به ایران اعمال کرده‌است.

سطح تجارت کره جنوبی و ایران در چهار ماه ابتدایی سال ۲۰۱۲، با ارزشی برابر «۱٫۷ میلیارد دلار» نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، ۱۴ درصد کاهش داشته‌است.
XS
SM
MD
LG