لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۷

کره جنوبی صادرات کالاهای خود به ایران را محدود کرد


در حالی که دو هفته به اجرایی شدن تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی زمان باقی است، کره جنوبی رسما اعلام کرد که محدودیت‌هایی را برای صادرات کالا به ایران اعمال کرده است.

به گزارش ۲۵ خردادماه خبرگزاری رویترز، موسسه تجارت بین‌المللی کره، کیتا، ۲۳ خردادماه در بیانیه‌ای اعلام کرد از این پس برای شرکت‌های کره‌ای صادرکننده کالا به ایران که به نحوی مجبور به مراوده با بانک مرکزی ایران هستند، سقف صادراتی تعیین می‌شود.

اشاره این بیانیه به شرکت‌هایی است که وجه صادرات خود را از طریق حساب‌های محلی‌ای با «وون» (واحد پولی کره جنوبی) دریافت می‌کنند که متعلق به بانک مرکزی است.

همچنین از این پس، علاوه بر این اقدام محدودکننده، وجه مربوط به صادرات جدید با ایران، باید در طول ۱۸۰ روز تسویه شود.

کیتا، بزرگ‌ترین موسسه تجاری در کره جنوبی، تأکید کرده است که شرایط صادراتی جدید که در حالی اتخاذ شده است که واردات نفت از ایران به راحتی امکان‌پذیر نیست، «موقت» است و در صورت بهبود شرایط تجارت با ایران، این محدودیت‌ها برداشته می‌شود.

این موسسه تجاری تأکید کرده است که این محدودیت‌های صادراتی پیش از اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال شده است.

بر پايه مصوبه اتحاديه اروپا، از ۱۱ تيرماه سال جاری، کشور‌های اتحاديه اروپا خريد و حمل و نقل نفت ايران را متوقف می‌کنند. در عین حال فروش بيمه به تانکر‌های حامل نفت ايران و ارائه هرگونه خدمات مالی به صنايع نفت ايران نیز متوقف خواهد شد.

کیتا می‌گوید که برای نهایی کردن جزئیات این اقدامات محدودکننده، در انتظار است تا ببیند آیا اتحادیه اروپا قصد دارد تحریم‌های مربوط به فروش بیمه به تانکرهای حامل نفت ایران را تمدید کند.

کره جنوبی، از خریداران عمده نفت ایران، سطح واردات نفت خام از ایران را در این مدت کاهش داده است که به دنبال آن، آمریکا این کشور را از تحریم‌های نفتی ایران معاف کرد.

کیتا اعلام نکرده است که این محدودیت‌های صادراتی شامل کدام شرکت‌ها می‌شود، اما منابع آگاه به رویترز گفته‌اند که احتمالا محصولات «سامسونگ» و خودروهای «هیوندای موتورز» از جمله کالاهایی هستند که مشمول این دست محدودیت‌ها شده‌اند.

به گفته این موسسه تجاری، سطح تجارت کره جنوبی و ایران در چهارماه ابتدایی سال ۲۰۱۲، با ارزشی برابر «۱.۷ میلیارد دلار» نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، ۱۴ درصد کاهش داشته است.
XS
SM
MD
LG