لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۸

دفاع موسسه رده بندی کره جنوبی از همکاری با ايران


يک موسسه رده بندی کشتی در کره جنوبی، درخواست يک گروه لابی آمريکايی از اين موسسه برای پايان دادن به ارائه بازرسی فنی و صدور گواهينامه جواز فنی به کشتيهای ايرانی را نپذيرفته است.

خبرگزاری رويترز روز پنج شنبه طی گزارشی خبر داد که موسسه رده بندی «ثبت ناوگان دريايی کره جنوبی» در پاسخ به درخواست گروه لابی امريکايی «اتحاد عليه ايران هسته ای» گفته است که اين موسسه نگران است که ايمنی کشتيها و حفظ محيط زيست دريا فدای موضوعات سياسی شود.

يک کشتی بدون داشتن گواهينامه رده بندی که نشان دهنده ايمنی فنی و جواز استاندارد بودن آن است، نمی تواند اجازه پهلوگيری در بنادر بين المللی بيابد.

گروه غيردولتی «اتحاد عليه ايران هسته ای» متشکل از مقامات پرنفوذ سابق امريکا، از جمله سفير سابق امريکا در سازمان ملل، تاکنون توانسته اند موسسه های رده بندی «لويد» آلمان و «بيوروريتاس» فرانسه را متقاعد کنند که ارائه جواز ايمنی برای کشتی های ايران را متوقف کند.

اين گروه لابی امريکايی از موسسه رده بندی کره جنوبی نيز خواسته اند که پوشش جواز ايمنی برای کشتيهای شرکت ملی نفتکش ايران، شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران و شرکتهای تابعه آن را متوقف کند.

يک سخنگوی موسسه ثبت ناوگان دريايی کره جنوبی به خبرگزاری رويترز گفته است که اين شرکت نگران قربانی شدن محيط زيست و ايمنی کشتی ها به پای مسائل سياسی است.

بگفته وی، اين شرکت با جديتی بی حد و حصر به موضوع محيط زيست و ايمنی نگاه می کند و در چهارچوب مقررات داخلی و بين المللی وظايف خود را انجام خواهد داد.

اما سخنگوی گروه «اتحاد عليه ايران هسته ای» با «غير مسئولانه» خواندن رويکرد موسسه کره ای، به خبرگزاری رويترز گفته است که رويکرد مسئولانه اين موسسه کره ای بايد در چهارچوب تلاش برای ناتوان کردن رژيم (جمهوری اسلامی) برای دور زدن تحريمهای امريکا و اتحاديه اروپا در اين زمان بسيار حساس باشد.

نگرانيها پيرامون ايمنی کشتی ها

دولت تهران در هفته های اخير با معضل دريافت جواز ايمنی از موسسات معتبر رده بندی همچون «لويدز» لندن و «ان دی وی» نروژ مواجه شده است. همه اين شرکتها عضو انجمن بين المللی موسسات رده بندی «آی اِی سی اس» هستند که جواز ايمنی ۹۰ درصد از ناوگان دريايی جهان را پوشش می دهند. هم اکنون بيش از ۵۰ موسسه رده بندی در جهان فعاليت می کنند که ۱۳ مورد، از جمله موسسه رده بندی ثبت ناوگان دريايی کره جنوبی عضو انجمن بين المللی موسسات ره بندی نيستند.

يک موسسه عضو «آی اِی سی اس» به اين خبرگزاری گفته است که نظارت و حفاظت از محيط زيست دريايی واقعا مي تواند در اين گونه شرايط قربانی مسائل سياسی شود.

بگفته وی، وقتی که شما از ارائه خدمات بازرسی فنی و جواز ايمنی به کشتيهای ايرانی سر باز می زنيد، ايرانيها جواز ايمنی را از شرکتهايی به مراتب با پشتوانه فنی و مالی ضعيفتر دريافت خواهند کرد، به هر حال اين اقدام جلوی تجارت آنها را نخواهد گرفت.

شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران سالهاست که در ليست سياه غرب قرار دارد، در حالی که سنای امريکا در ماه مه سال جاری لايحه تحريم شرکت ملی نفتکش ايران را تصويب کرد، اما هنوز به تاييد نرسيده است و اين شرکت نيز بالقوه با خطر تحريم امريکا مواجه است.

سخنگوی گروه «اتحاد عليه ايران هسته ای» به رويترز گفته است که اگر شرکتهای غيرغربی راه گريز تهران از تحريمهای امريکا و اتحاديه اروپا را با ببندند، اين تحريمها به بهترين نحو تاثير گذار خواهد بود.

صادرات نفت ايران به نصف کاهش يافت

امريکا و اتحاديه اروپا اخيرا دور تازه ای از تحريمها عليه فروش نفت و بانک مرکزی ايران را به اجرا گذاشتند تا اين کشور را مجبور به توقف برنامه مناقشه برانگيز هسته ای اش کنند.

خبرگزاری رويترز، طی گزارش ديگری که روز چهارشنبه منتشر کرد، از کاهش ۵۰ درصدی صادرات نفت ايران خبر داده است. يک منبع آگاه صنعتی که در جريان برنامه حمل و نقل دريايی ماهانه نفتکشهای ايران هست، به خبرگزاری رويترز گفته است که انتظار می رود صادرات نفت ايران در ماه جاری، ژوئيه، بيشتر از ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش يابد و به ۱.۱ ميليون بشکه در روز برسد که به معنی از دست دادن سه ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار درآمد نفتی ايران در ماه جاری است.

اين گزارش در ادامه می نويسد که انتظار می رود ايران در ماه جاری حدود ۸ ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت فروخته نشده خود را در تانکرها انبار کند که اين رقم دوبرابر نفت انبار شده ايران در نفتشکهای لنگر انداخته در خليج فارس در ماه گذشته، ژوئن، است.

ايران که سال گذشته روزانه تا يک ميليون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت به مشتريان آسيايی خود فروخته بود، هم اکنون حداکثر تا سقف ۸۹۰ هزار بشکه خواهد توانست به مشتريان آسيايی خود نفت بفروشد. انتظار می رود که چين روزانه ۴۹۲ هزار و هند ۳۰۰ هزار بشکه نفت از ايران بخرند.

رویترز می گوید، ژاپن برای ماه جاری برنامه ای برای واردات نفت از ايران ندارد، اما در اواسط ماه آينده ميلادی حدود ۹۸ هزار بشکه در روز نفت از ايران خواهد خريد. کره جنوبی نيز برای ماه جاری ميلادی از ايران نفت وارد نخواهند کرد.

از مشتريان غربی ايران، تنها ترکيه روزانه ۱۶۰ هزار بشکه نفت از ايران خواهد خريد و ايتاليا بخاطر بدهی يک ميليارد دلاری ايران به شرکت «انی» ايتاليا، روزانه تا ۲۰ هزار بشکه نفت از ايران خواهد خريد. بقيه کشورهای اتحاديه اروپا از اول ماه ژوئيه واردات نفت از ايران را قطع کرده اند.

طبق این گزارش، افريقای جنوبی نيز بعنوان ديگر مشتری مطرح نفت ايران، تحت فشار امريکا، واردات نفت از ايران را به نصف رسانده و روزانه ۶۵ هزار بشکه از ايران نفت خام وارد خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG