لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۴

نیروگاه اتمی بوشهر به «ظرفیت کامل» خود رسید


معاون نیروگاه اتمی بوشهر روز شنبه اعلام کرد این نیروگاه برای نخستین بار به ظرفیت اسمی ۱۰۰ درصدی خود رسیده و مورد آزمایش قرار گرفته است.

محمد احمدیان، معاون نیرگاه اتمی بوشهر در این باره به خبرگزاری ایسنا گفت: «روز پنجشنبه ۹ شهریور ساعت ۱۸:۴۵ دقیقه برای اولین‌بار نیروگاه اتمی بوشهر به ظرفیت نامی خود دست یافت و نیروگاه قدرت هزار مگاوات را تجربه كرد.»

به گفته معاون نیروگاه بوشهر، در روز جمعه ساعت ۹:۳۰ واحد اول این نیروگاه هزار و دو مگاوات برق تولید کرد و به شبکه سراسری متصل شد.

محمد احمدیان با بیان این که قرار است در مرحله ۱۰۰ درصدیِ ظرفیت این نیروگاه، آزمایش‌های دیگری به انجام برسد، گفت: «پس از موفقیت در رساندن نیروگاه به قدرت ۱۰۰ درصدی‌اش باید تست‌هایی در مرحله هزار مگاواتی برای اطمینان و ایمنی نیروگاه انجام شود.»

معاون نیروگاه بوشهر در عین حال از زمان افتتاح رسمی نیروگاه بوشهر اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: «این مسئله منوط به اطمینان حاصل كردن از مراحل كار در نیروگاه بوشهر و هماهنگی‌های دیپلماتیک است.»

در همین زمینه ولادیمیر پاولوف معاون شرکت «آتوم انرگو پرویکت» و معاون شرکت «نیائپ» روسیه نیز با اعلام به ۱۰۰ رسیدن ظرفیت نیروگاه بوشهر، اظهار داشت که این نیروگاه تا پایان سال ۲۰۱۲ به ایرانی‌ها تحویل خواهد شد.

شرکت روسی نیائپ مسئولیت طراحی نیروگاه، ساخت و انجام تست‌های ایمنی را دارد و یکی از پروژه‌هایش نیروگاه اتمی بوشهر است.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، ولادیمیر پاولوف معاون شرکت «آتوم انرگو پرویکت» گفت: «در حال حاضر نیروگاه اتمی بوشهر همانطوری که برنامه‌ریزی شده بود، با ظرفیت صدردصد خود راه‌اندازی شده است. این نیروگاه طی یک ماه و نیم تا دو ماه مراحل گوناگون کار را سپری کرده و سپس سند تحویل مقدماتی امضا خواهد شد.»

پاولوف افزود: «به دنبال آن نیروگاه اتمی بوشهر با ظرفیت اسمی خود یعنی‌‌ همان ظرفیتی که اکنون برای شبکه برق‌رسانی ایران لازم باشد، کار خواهد کرد و حدودا در آخر سال ۲۰۱۲ برای بهره‌برداری به سفارش دهنده ایرانی تحویل خواهد شد.»

وی اظهار داشت که راه‌اندازی صد درصدی نیرو‌گاه اتمی بوشهر، بخش پایانی در رساندن واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر به مرحله بهره‌برداری است که در جریان آن تمام تجهیزات و سیستم‌های این نیروگاه مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

به گفته ولادیمیر پاولوف، اولویت اصلی در جریان احداث نیروگاه اتمی بوشهر همواره مسایل ایمنی بوده و به این دلیل انتخاب ظرفیت رآکتور بطور مرحله به مرحله صورت گرفته و با انجام آزمایش‌های لازم تجهیزات نیروگاه برای بهره برداری امن آن همراه بوده است.

ايران در سال ۱۹۷۴ قرارداد احداث دو واحد نيروگاه اتمی آب سبک هر کدام با قدرت حدود يک هزار و ۲۹۰ مگاوات با شرکت آلمانی زيمنس منعقد کرد.

قرار بود که نخستين واحد نيروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۹۸۰ راه اندازی شود و دومين واحد يک سال بعد در سال ۱۹۸۱ وارد مدار شبکه برق ايران بشود.

وقوع انقلاب باعث قطع همکاری شرکت آلمانی با ايران شد و اين شرکت کارشناسان خود را از ايران خارج کرد. نيروگاه اتمی بوشهر در طول جنگ هشت ساله ايران و عراق، هفت بار مورد حمله هوايی قرار گرفت و خسارت‌های زيادی به اين نيروگاه وارد شد.

ايران در سال ۱۹۹۵ طی قراردادی به ارزش حدود يک ميليارد دلار کار تکميل نيروگاه اتمی بوشهر را به روسیه واگذار کرد.

طبق اين قرارد داد، روسیه می‌بایست کارساخت نيروگاه اتمی را تا در سال ۱۹۹۹ پایان برساند که بارها به تعویق افتاد.
XS
SM
MD
LG