لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۲

بزرگترین قرارداد گازی ایران و چین «به حال تعلیق درآمد»


خبرگزاری مهر گزارش داده است که بزرگترین قرارداد ایران و چین به منظور ساخت یک کارخانه ال. ان. جی به ارزش تقریبی دو میلیارد و ششصد میلیون یورو به دلیل «ناتوانی طرف چینی» در تامین فاینانس خارجی تا اطلاع ثانوی تعلیق شد.

به برپایه این گزارش، این قرارداد برای اجرای طرح توسعه فاز دوم کارخانه ایران ال. ان. جی اسفند ماه سال ۱۳۸۷ توسط شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران به کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های چینی واگذار شده بود.

قرار بود در فاز دوم ساخت کارخانه گازمایع طبیعی ایران سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن گاز مایع شده و میعانات گازی سبک تولید شود. یکی از مهم‌ترین شروط امضای این قرارداد تامین منابع لازم برای سرمایه‌گذاری در این پروژه بود که به نوشته خبرگزاری مهر چینی‌ها در این زمینه موفقیتی نداشته‌اند.

یک مقام مسئول در گفتگو با مهر گفته است که هر زمان شرکت چینی موفق به تامین فاینانس شود، امکان از سرگیری مذاکرات دوجانبه وجود دارد.

اهمیت تولید گاز مایع طبیعی (ال. ان. جی) از آنجا است که علاوه بر متنوع سازی نوع گاز صادراتی، نیاز به احداث هزاران کیلومتر خطوط لوله برای صادرات گاز و همچنین ریسک قراردادهای بلند مدت فروش گاز را از میان بر می‌دارد.

طی سال‌های گذشته صادرات جهانی گاز مایع طبیعی رشد چشمگیری داشته است. بر پایه گزارش سالانه شرکت بریتیش پترولیوم، کل تجارت گاز در جهان طی سال ۲۰۱۱ به میزان ۱۰۲۵ میلیارد متر مکعب بوده است که یک سوم آن، یعنی ۳۳۰ میلیارد مترمکعب بصورت «ال ان جی» به فروش رفته است.

مطابق با قرارداد ایران و چین که از آن به عنوان بزرگترین قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه گاز طبیعی مایع بین ایران و چین در سال‌های اخیر یاد می‌شود، قرار بود مرحله اول پروژه در مدت ۳۹ ماه و مرحله دوم در مدت ۴۱ مدت ماه اجرایی و تکمیل شود.

آنچنانکه خبرگزاری مهر گزارش داده، هم اکنون پیشرفت اجرایی ساخت فاز اول این کارخانه تولید گاز مایع به بیش از ۶۰ درصد، عملیات طراحی، ساخت و نصب نیروگاه برق کارخانه گاز مایع ایران هم به بیش از ۷۰ درصد رسیده است و زمین مورد نیاز برای ساخت این کارخانه هم در عسلویه تامین شده است.

چنانچه فاز اول کارخانه ایران گاز مایع طبیعی ایران به بهره برداری کامل می‌رسید روزانه ۲۰ میلیون دلار درآمد عاید ایران می‌شد.

قطر، همسایه جنوبی و شریک ایران در میدان گازی پارس جنوبی، با تولید سالانه ۷۵ میلیون تن معادل ۱۰۲ میلیارد متر مکعب، بزرگترین تولید کننده گاز مایع دنیا است.

حدود یک ماه پیش هم شرکت «سی ان پی سی آی» چین طرف قرارداد ایران برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی سه سال پس از امضای قرارداد و بدون آغاز عملیات این پروژه خود را از این پروژه کنار کشید. خبرگزاری‌های ایران و از جمله خبرگزاری مهر نوشتند که این شرکت چینی حتی عملیات تسطیح زمین و تجهیز کارگاه این پروژه ۵ میلیارد دلاری را در عسلویه آغاز نکرده است.

ایران طی یک سال گذشته بار‌ها نسبت به تاخیر شرکت «سی ن پی سی» درفاز ۱۱ پارس جنوبی و احتمال جریمه مالی این شرکت هشدار داده بود، حتی تاخیر این شرکت در فاز ۱۱ باعث تعلیق یک قرارداد ۵ میلیارد دلاری دیگر، یعنی توسعه پارس شمالی این شرکت با شرکت ملی نفت ایران از طرف رستم قاسمی وزیر نفت ایران در پاییز سال گذشته شد.

سال گذشته نیز یک شرکت چینی طرف قرارداد ایران برای ساخت سد بختیاری به عنوان بلند‌ترین سد بتونی دوقوسی جهان به دلیل تاخیر و به گفته مقام‌های ایرانی وقت‌کشی از صنعت آب و برق ایران اخراج شد.
XS
SM
MD
LG