لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۸

ترکمنستان در آستانه فصل سرما صادرات گاز به ايران را متوقف کرد


محمود احمدی نژاد (راست) رییس جمهوری ایران همراه با همتای ترکمنستانی خود، قربانعلی بردی محمداف در مراسم افتتاح یک خط لوله جدید گاز (سال ۲۰۱۰).
محمود احمدی نژاد (راست) رییس جمهوری ایران همراه با همتای ترکمنستانی خود، قربانعلی بردی محمداف در مراسم افتتاح یک خط لوله جدید گاز (سال ۲۰۱۰).
رستم قاسمی، وزير نفت ايران می گويد که ترکمنستان صادرات گاز به ايران را متوقف کرده است. اين دومين بار طی پنج سال اخير است که ترکمنستان صادرات گاز به ايران را در فصل سرما کاملا متوقف می کند. اين کشور سال گذشته نيز صادرات گاز به ايران را در زمستان تا نصف کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری ايرنا، رستم قاسمی وزير نفت ايران از قطع گاز وارداتی ازترکمنستان خبر داد و گفت: ترکمنستان صادرات گاز خود به ايران را قطع کرده و تا امروز موفق نشديم گاز مورد نياز را از اين کشور تامين کنيم .

وی در ادامه گفت که «زمستان سال گذشته زحمات زيادی برای تامين سوخت مردم کشيده شد، اما امسال اين شرايط سخت تر خواهد بود».

ترکمنستان از طريق دو خط لوله «کرپچه – کردکوی» و «دولت آباد- سرخس- خانگيران» که به ترتيب از سال ۱۹۹۶ و ۲۰۱۰ به بهره برداری رسيده اند، متعهد است که بر اساس قرارداد، صادرات گاز به ايران را از هشت ميليارد متر مکعب به ۱۴ ميليارد متر مکعب گاز در سال برساند.

بر اساس گزارش سالانه شرکت بی پی، ايران طی سال گذشته ميلادی حدود ۱۰.۲ ميليارد متر مکعب گاز (به طور متوسط روزانه حدود ۳۰ ميليون متر مکعب) از ترکمنستان تحويل گرفته است. آمار رسمی شرکت ملی گاز ايران نيز حاکی است که اين کشور در سال گذشته خورشيدی حدود ۱۱.۸ ميليارد متر مکعب گاز از ترکمنستان تحويل گرفته است.

اما جواد اوجی مدير عامل شرکت ملی گاز ايران مهر ماه سال جاری اعلام کرد که از زمستان سال گذشته ترکمنستان فروش گاز به ايران را تا ۵۲ درصد کاهش داده و به ۱۵ تا ۱۸ ميليون متر مکعب رسانده است، اما هم اکنون روزانه تنها ۴ تا ۵ ميليون متر مکعب گاز به ايران تحويل می دهد.

ايران اگرچه بعد از روسيه دومين ذخاير بزرگ گاز جهان را در اختيار دارد، با اين همه، به گزارش شرکت بی پی، توليد گاز در ايران کمتر از مصرف داخلی کشور است، به عبارتی ايران وارد کننده گاز است.

اين گزارش می گويد که مصرف گاز ايران طی سال گذشته ميلادی ۱۵۳.۳ ميليارد متر مکعب بود، در حالی که توليد گاز اين کشور ۱۵۱.۸ ميليارد متر مکعب بوده است. ايران طی سال گذشته ۸.۴ ميليارد متر مکعب گاز به ترکيه صادر کرده بود و مقدار اندکی گاز ايران نيز با برق ارمنستان تهاتر (تحويل گاز در ازای برق) می شود.

از سوی ديگر، به گزارش ايسنا، ریيس مرکز ديسپچينگ شرکت ملی گاز ايران نيز از افزايش هشت درصدی مصرف گاز امسال نسبت به سال گذشته خورشيدی خبر داده است.

این افزایش در حالی صورت می گیرد که ايران طی سال های گذشته نتوانسته است فازهای جديد ميدان پارس جنوبی را افتتاح کند و فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی نيز هنوز به طور کامل به بهره برداری نرسيده و اين دو فاز به جای توليد روزانه ۵۰ ميليون متر مکعب، تنها ۴۲ ميليون متر مکعب گاز توليد می کنند.

البته ايران طی سال های گذشته موفق به افتتاح خط لوله شمال و شمال شرق شده است که می تواند در صورت قطع گاز ترکمنستان، اين مناطق را با گاز تامين کند، اما دو مشکل اساسی تعهد ايران به صادرات روزانه ۳۰ ميليون متر مکعب گاز به ترکيه، همچنين اين واقعيت که توليد گاز ايران کمتر از مصرف داخلی است، معضلی است که دولت ايران را درگير کرده است.

ترکيه تهديد کرده است در صورتی که طبق قرارداد ۱۹۹۶، سالانه ۱۰ ميليارد متر مکعب گاز به اين کشور تحويل ندهد، عليه ايران در مجامع حقوقی بين المللی شکايت خواهد کرد.

ترکمنستان در زمستان سال ۲۰۰۷ نيز در اوج سرما نيز صادرات گاز به ايران را متوقف کرد، موضوعی که باعث توقف صادرات گاز ايران به ترکيه، عدم توانايی ايران برای تامين گاز مناطق شمال و شمال شرق ايران در فصل سرما شد.

خبرگزاری ايسنا طی گزارشی در روز ۲۱ آبان ماه نوشت: «تجربه نشان می دهد که ترکمنستان با اوج‌گيری مصرف گاز در فصل سرد، با هدف فشار به مسئولان ايرانی برای افزايش تعرفه گاز، صادرات گاز به ايران را کاهش داده و يا متوقف کرده است».
XS
SM
MD
LG