لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

هیئت پارلمانی ایران «پیش از تابستان» به بریتانیا سفر می‌کند


قانون‌گذاران بریتانیایی می‌گویند در ماه‌های آینده یک هیئت پارلمانی از سوی ایران به لندن سفر خواهد کرد. هنوز زمان دقیق این دیدار مشخص نشده٬ اما به گفته این قانون‌گذاران٬ این سفر پیش از تابستان صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز قانون‌گذاران بریتانیایی روز سه‌شنبه٬ هشتم بهمن‌ماه٬ ضمن اعلام این خبر٬ اظهار کردند که توافق بر سر این سفر در جریان دیدار اواسط دی‌ماه هیئت چهارنفره بریتانیایی از ایران صورت گرفته است.

جِرِمی کوربین٬ از اعضای پارلمان بریتانیا که اواسط دی‌ماه در قالب این هیئت به ایران سفر کرده بود٬ ۸ بهمن‌ماه به خبرگزاری رویترز گفت: «ما پیشتر از مجلس ایران دعوت کرده بودیم و آنها به صورت رسمی این دعوت را پذیرفته بودند.»

به گفته آقای کوربین هنوز زمان این سفر قطعی نشده٬ اما این دیدار پیش از تابستان صورت خواهد گرفت.

روابط تهران و لندن به ویژه دو سال گذشته و پس از حمله به سفارت بریتانیا در ایران در آذرماه ۱۳۹۰ رو به تیرگی گذاشت. پس از آن بریتانیا سفارت خود در ایران را تعطیل کرد و خواستار خروج دیپلمات‌های ایران از خاک کشورش شد.

اما با روی کار امدن حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران٬ از سردی روابط کاسته شد و هر دو کشور توافق کردند که سفارتخانه‌های خود را بازگشوده و کاردارهای غیر مقیم خود را به کشور مقابل اعزام کنند.

در عین حال ۱۷ دی‌ماه هیئت چهارنفره‌ای به سرپرستی جک استراو٬ وزیر خارجه پیشین بریتانیا٬ به ایران سفر کرد و با مقام‌های ارشد ایران و اعضای مجلس دیدار کرد.

در جریان این سفر هیئت مزبور از ساختمان سفارت بریتانیا در تهران دیدار کرده٬ ابراز امیدواری کرد تا هرچه سریعتر سفارت بریتانیا کار خود را آغاز کند.

این هیئت آن زمان همچنین از توافق هسته‌ای ژنو استقبال و بر لغو تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرد.

بریتانیا یکی از اعضای گروه ۵+۱ است٬ گروهی که سوم آذرماه با ایران بر توافق‌نامه موقت هسته‌ای امضا کرد.

به موجب این توافقنامه در ازای تعلیق بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران٬ از شدت تحریم‌ها علیه ایران کاسته می‌شود.

در آستانه توافق هسته‌ای ژنو دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، تلفنی با حسن روحانی گفت‌وگو کرده بود.
XS
SM
MD
LG