لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۲

بهمنی وعده کاهش قیمت آزاد ارز در روزهای آینده داد


محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی ایران
محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی ایران
رییس کل بانک مرکزی ایران می‌گوید در روزهای آینده با مشخص شدن نرخ ارز مرجع در مجلس، نرخ ارز در بازار آزاد کاهش پیدا خواهد کرد. در عین حال گزارش‌ها حاکی است که درصورت تعیین نرخ ارز مرج در مجلس، مرکز مبادلات ارزی تعطیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود بهمنی روز چهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ ماه، اظهار داشت که تکلیف نرخ ارز مرجع بر اساس مصوبه مجلس در «۱۰ تا ۱۵ روز» آینده مشخص می‌شود.

وی افزود: «ما امیدواریم در روزهای آینده نرخ ارز در بازار آزاد روند نزولی به خود بگیرد که به طور حتم این موضوع در روزهای آینده اتفاق می‌افتد.»

کمیسیون تلفیق مجلس اول اردیبهشت‌ماه در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۲، نرخ ۲۴۵۰ تومان را جایگزین ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی کرد.

در صورت تصویب نهایی این نرخ، مبنای محاسبه دلار ۲۴۵۰ تومان خواهد بود.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گزارش داده است که با تصویب نرخ مرجع ۲۴۵۰ تومانی، مرکز مبادلات ارزی منحل خواهد شد.

در همین زمینه ابراهیم نکو، از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از جایگزینی نرخ ۲۴۵۰ تومانی به عنوان ارز مرجع و تعطیلی مرکز مبادلات ارزی خبر داده است.

به دنبال افزايش شديد قيمت دلار در ايران در سال ۹۱، مهرماه این سال وزارت صنعت و تجارت ايران مرکزی را به عنوان «مرکز مبادلات ارزی» راه اندازی کرد تا با ارائه انواع ارزهای خارجی به صاحبان صنايع و واردات از خارج با گرانی قيمت دلار در بازار آزاد مقابله کند.

با این‌حال به گزارش ایلنا، این مرکز «نتوانست انتظارات صادرکنندگان، وارد کنندگان و تولیدکنندگان» را برآورده کند و توسط «بسیاری از فعالان اقتصادی و نمایندگان مجلس» مورد انتقاد قرار گرفت.

از زمستان سال ۱۳۹۰ که تحریم‌های بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا آغاز شد، بازار ارز و سکه ایران دچار بحران شد و قیمت ارز و سکه به شدت افزایش پیدا کرد.

از آن زمان تا کنون، اگرچه بانک مرکزی در چند مورد اعلام کرده است که قیمت ارز کاهش پیدا خواهد کرد ولی بهای آن همچنان در حال افزایش است.

طبق گزارش‌ها، قیمت هر دلار آمریکا در روز چهارشنبه، یازدهم اردیبهشت، در بازار آزاد تهران حدود سه هزار و ۶۰۰ تومان مبادله می‌شد.
XS
SM
MD
LG