لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۳

رحیمی: حذف ارز مرجع برای کالاهای اساسی صحت ندارد


محمدرضا رحیمی می‌گوید برای احتکار کنندگان روغن جرایم سنگینی در نظر گرفته شده است.
محمدرضا رحیمی می‌گوید برای احتکار کنندگان روغن جرایم سنگینی در نظر گرفته شده است.
در حالی که قائم مقام وزیر صنعت و یک نماینده مجلس از حذف ارز مرجع برای کالاهای اساسی خبر داده‌اند، معاون اول محمود احمدی‌نژاد می‌گوید این خبر صحت ندارد و چنین چیزی در دولت به تصویب نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، محمدرضا رحیمی روز پنجشنبه، پنجم اردیبهشت‌ماه گفت: «خبری که از سوی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر این‌که دولت به کالاهای اساسی ارز مرجع نمی‌دهد، کاملا بی‌اساس و بدون نظر دولت بود.»

وی در ادامه افزود: «با افراد سودجو که از این خبر سوء استفاده کردند و کالاهایی مانند روغن را در انبارها احتکار [کردند] تا با ارز غیر مرجع بفروشند، به شدت برخورد می‌شود.»

علی پورکاوه، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت روز دوم اردیبهشت‌ماه اعلام کرد که از این پس هیچ یک از کالاهای وارداتی از جمله دارو، برنج، روغن، کره، شکر و گوشت مرغ ارز مرجع دریافت نخواهند کرد و تنها چهار قلم کالا از این تصمیم جدید مستثنی شده‌اند.

دو روز پس از آن، احمد توکلی، عضو کمیسیون بودجه مجلس با انتقاد شدید از گرانی‌های اخیر، به حذف ارز مرجع از سوی دولت اشاره کرد و گفت: «به واسطه تغییر قیمت ارز، کالاهای اساسی مانند گوشت ۶۰ درصد گران شده و روغن نیز ۳۵ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.»

به دنبال این اظهارات، روز چهارم اردیبهشت‌ ماه گزارش شد که روغن نباتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سهمیه‌بندی شده و هر لیتر روغن در بازار آزاد تا پنج هزار تومان، دو برابر قیمت رسمی، عرضه می‌شود.

این در حالی است که معاون اول رییس جمهوری می‌گوید طرحی مبنی بر حذف ارز مرجع برای کالاهای اساسی در دولت به تصویب نرسیده است.

وی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با انتقاد از احتکار روغن گفت: «انبارهای این اجناس به زودی کشف می‌شود و سازمان تعزیرات حکومتی جرایم سنگینی برای متخلفان در نظر گرفته است.»

محمدرضا رحیمی در حالی بر حذف نشدن ارز مرجع برای کالاهای اساسی تاکید دارد که بانک مرکزی روز ۲۶ فروردین‌ماه با صدور بخشنامه‌ای از حذف ارز ۱۲۲۶ تومانی خبر داد.

به دنبال آن در روز اول اردیبهشت‌ کمیسیون تلفیق مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۲، قیمت ارز مرجع را ۲۴۵۰ تومان تصویب کرد که با تصویب نهایی لایحه بودجه در صحن مجلس، مبنای محاسبه دلار ۲۴۵۰ تومان خواهد بود.

بر این اساس، با توجه به حذف ارز ۱۲۲۶ تومانی و نرخ ۲۵۰۰ تومانی دلار در مرکز مبادلات ارزی ايران، برخی کالاهای اساسی شاهد افزایش قیمت بوده‌اند.

اگر حذف اختصاص ارز مرجع به گوشت قرمز، مرغ و گندم و شیر خشک صنعتی وارداتی، کره، دانه سویا و ذرات دامی نیز کشیده شود، قیمت این اقلام افزایش یافته و با احتساب دو هزار و ۵۰۰ تومان به بازار عرضه می‌شود.

در این صورت، افزایش قیمت نان، انواع گوشت قرمز، مرغ داخلی، تخم مرغ و فرآورده‌های لبنیاتی نیز دور از ذهن نخواهد بود.
XS
SM
MD
LG