لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

‫توکلی: ریال در کمتر از یک سال ۵۵ درصد ارزش خود را از دست داد


احمد توکلی، عضو کمیسیون بودجه مجلس و از چهره‌های عمده منتقد دولت، می‌گوید ارزش پول ملی ایران «در کمتر از یک سال اخیر، ۵۵ درصد کاهش پیدا کرده است».

به گزارش مهر، این نماینده اصولگرای مجلس در نشست ماهانه انجمن اقتصاددانان ایران در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفته است که نوسانات ارزی اخیر در بازار ایران، باعث شده «رانت»های اقتصادی زیادی شکل بگیرند.

به گفته احمد توکلی، باید ارز در ایران تک‌نرخی شود و «ارز مرجع» از مبادلات کنار گذاشته شود و نرخ ارز برای واردات کالاهای اساسی نیز‌‌ همان نرخ بازار رسمی باشد .

پیشنهاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای حمایت از مصرف‌کنندگان ایرانی، «عرضه سبدی از کالاهای اساسی به شکل کوپنی و سهمیه‌بندی» است.

این چهره عمده اصولگرا همچنین بر نقش دولت در این نوسانات تاکید کرده و گفته است که تحریم‌ها علیه ایران صرفا «۱۵ تا ۲۰ درصد» در افزایش هزینه مبادله موثر بوده‌اند و «بقیه نوسانات مربوط به سیاستگذاری‌های اقتصادی است.»

آقای توکلی در عین حال گفته است که تحریم‌ها، «دسترسی به درآمد ارزی را برای ایران دشوار و پر هزینه کرده است».

این اقتصاددان با اشاره به «افزایش پنج برابری» نقدینگی در ایران از شهریور ۸۴ (ابتدای دولت احمدی‌نژاد) تا شهریور امسال، گفته است: «افزایش نقدینگی یکی از عوامل موثر در نوسانات بازار ارز است.»

او دلیل این افزایش نقدینگی در ایران را ناشی از«کسری بودجه غیر نفتی، افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، سیر صعودی پر نوسان و طولانی‌مدت بازار ارز، بی‌کفایتی مسئولان پولی و اقتصادی دولت و تعلل دولت در چاره‌اندیشی برای مشکلات» شمرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیشنهاد داده است برای رسیدن به ثبات در بازار ارز، دولت نباید از ارز به عنوان ابزار تامین کسری بودجه خود استفاده کند.

یک روز پیش در ۲۷ دی ماه، رییس جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود در صحن مجلس، بار دیگر بر تاثیر تحریم‌های غرب بر اقتصاد ایران تاکید کرد و از سیاست‌های اقتصادی دولت خود دفاع کرد.

محمود احمدی‌نژاد پیش از آن نیز در مصاحبه‌ای که شامگاه دوم دی ماه از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد گفت منتقدان او می‌خواهند نقش تحریم‌ها را در مشکلات فعلی ایران کمرنگ نشان دهند.

به گفته رئیس جمهوری ایران، «ابعاد تحریم‌ها معلوم است و حداقل مسئولین کشور می‌دانند اما الآن قابل ‌بازگو کردن نیست».

این سخنان، واکنش اصولگرایان منتقد دولت و همچنین علی لاریجانی را برانگیخت. رئیس مجلس ایران با انتقاد از این سخنان محمود احمدی‌نژاد گفت نمی‌توان همه مشکلات اقتصادی ایران را ناشی از تحریم‌ها دانست و در عین حال تاکید کرد به علت فشار تحریم‌ها، مجلس با اجرای مرحله دوم هدفمندکردن یارانه‌ها مخالف است.

رئیس مجلس ایران روز جمعه ٨ دی در جمع گروهی از مسئولان بسیج دانشجویی وابسته به سپاه گفت: «من این را قبول ندارم که تمام مشکل اقتصادی ما تقصیر تحریم‌هاست. من معتقدم تحریم‌ها تأثیر در معیشت مردم داشته است ولی ضعف در مدیریت اجرایی نقشش بیشتر بوده است و اگر ما اقتصاد با رونقی داشتیم مشکلات ما در حال حاضر اینقدر نبود.»

آقای لاریجانی گفته است مقامات ایران نباید «پشت تحریم‌ها پنهان شوند».

در دو سال گذشته، بازار ارز ایران شاهد نوسانات بسیار بوده و قیمت دلار حتی تا چهار برابر افزایش پیدا کرده است. برخی از نمایندگان مجلس و همچنین کارشناسان منتقد دولت، دولت را متهم کرده‌اند که به درستی از منابع خود برای مدیریت اقتصاد کشور استفاده نمی‌کند.

احمد توکلی پیش از این نیز از سیاست‌های اقتصادی دولت به خصوص در زمینه بازار ارز انتقاد کرده بود. او اول مهرماه در نامه‌ای سرگشاده با عنوان «گزارش به مردم»، از تلاش دولت برای گران‌کردن ارز خبر داد و گفت: «دولت الان اجازه می‌خواهد که ارز را گران کند و مابه‌التفاوت را به صورت نقدی بین مردم توزیع کند. اقدام تورم‌زایی که شیرینی موقت و تلخ‌کامی طولانی مدت دارد.»

در حالی که تا سال‌های گذشته مقام‌های ایران و از جمله رهبر جمهوری اسلامی همواره بر بی‌اثر بودن تحریم‌ها علیه ایران تاکید می‌کردند، در ماه‌های گذشته این مقام‌ها بارها به تاثیرگذاری این تحریم‌ها اشاره کرده‌اند. به خصوص مقام‌های دولتی بر این تاثیرگذاری در شرایط فعلی اقتصاد ایران تاکید کرده‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش‌تر در ۱۹ مهرماه، تحریم‌ها علیه ایران را «غير منطقی»، «وحشيانه» و «جنگ با ملت ایران» خوانده بود و در عین حال گفته بود که دولت‌های غربی با این تحریم‌ها موفق نخواهند شد.

مقام‌های وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس در ماه‌های گذشته درباره آثار تحریم‌ها بر نظام بهداشت و سلامت ایران به‌شدت ابراز نگرانی کرده‌اند. همچنین مدیران صنایع در ایران، از تعطیلی‌های عمده در واحدهای تولیدی خبر داده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطع‌نامه‌هایی از ایران خواسته است غنی‌سازی اورانیوم را به تعلیق در آورد. تهران حاضر به این کار نشده و سازمان ملل تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده است. علاوه بر این آمریکا و اروپا نیز به طور یکجانبه تحریم‌های متعددی علیه ایران در پیش گرفته‌اند.

با اجرای تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران، طبق گفته رستم قاسمی، وزیر نفت، فروش نفت ایران ۴۰ درصد کاهش یافته است.

دولت ایران برای ۸۰ درصد از درآمدهای خود به صادرات نفت وابسته است.
XS
SM
MD
LG