لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

آمریکا: کاهش توان مالی ایران برای حمایت از حزب‌الله


دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم
دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم
آمریکا می‌گوید تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی توان مالی ایران برای حمایت از حزب‌الله را کاهش داده است و به همین دلیل این گروه برای حمایت مالی به کشورهای غرب آفریقا روی آورده است.

به گزارش ۲۹ شهریورماه خبرگزاری رویترز، دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم، با اظهار این‌ که تحریم‌های اقتصادی ایران موجب شده حزب‌الله به حامیان مالی دیگری فکر کند، می‌گوید: «غرب آفریقا از این جهت برای حزب‌الله حائز اهمیت است که در حال حاضر کمک مالی‌ای که این گروه از سوی ایران دریافت می‌کند، تحت فشار قرار دارد و ظرفیت ایران برای حمایت مالی از حزب‌الله پایین آمده است.»

به گفته این خبرگزاری، ایران همچنان حامی اصلی حزب‌الله به شمار می‌رود و به مسلح کردن این گروه مشغول است، اما تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران موجب شده است که حزب‌الله به منابع درآمدی دیگر روی بیاورد.

دیوید کوهن می‌افزاید: «دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد حزب‌الله فقط برای جمع‌آوری کمک‌های مالی چشم به غرب آفریقا ندوخته است و از این منطقه برای برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های خود نیز استفاده می‌کند.»

ایالات متحده هشدار داده است که حملات حزب‌الله در خارج از لبنان می‌تواند به زودی گریبان آفریقا را نیز بگیرد.

در همین زمینه دولت نیجریه اوایل شهریورماه گفت که با کمک اسرائیل موفق به کشف یک شبکه حزب‌الله و مخزن تسلیحات آنها شده و این شبکه و افراد محلی مرتبط به آن را متهم به جاسوسی برای ایران کرد.

آن زمان مقام‌های نیجریه اعلام کردند که دو تن از شهروندان‌شان برای سازماندهی حمله‌ای احتمالی علیه اهداف اسرائیلی به شبه‌نظامیان مرتبط با ایران کمک می‌کرده‌اند و همچنین افزودند که یکی از این دو تن در همین زمینه به تهران نیز سفر کرده است.

مقام‌های آمریکایی ضمن اشاره به تشدید حضور و فعالیت حزب‌الله لبنان در غرب آفریقا، تأکید می‌کنند که تحریم‌های مالی واشینگتن موجب شده‌ است که چند میلیون دلاری‌ که سالانه از سوی مردم و تجار این منطقه در اختیار حزب‌الله قرار می‌گرفت کاهش پیدا کند.

آمریکا در کنار حضور حزب‌الله در غرب آفریقا، در مورد فعالیت‌های این گروه در سوریه نیز بارها هشدار داده است. این کشور ایران و حزب‌الله را متهم می‌کند که در حمایت از بشار اسد، از دمشق حمایت نظامی می‌کند.

ایران اگرچه همواره بر حمایتش از بشار اسد تأکید کرده، هیچ‌گاه حضور نظامی در سوریه را رسما تأیید نکرده است.
XS
SM
MD
LG