لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

ولایتی: غرب حق اتمی ایران را به رسمیت بشناسد تا مذاکرات نتیجه بدهد


علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل آیت‌الله خامنه‌ای
علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل آیت‌الله خامنه‌ای
مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید اگر گروه ۵+۱ می‌خواهد مذاکرات هسته‌ای آتی در مسکو نتیجه سازنده و مثبت داشته باشد، باید حقوق هسته‌‌ای ایران را به رسمیت بشناسد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، علی‌اکبر ولایتی، روز سه‌شنبه، ۱۶ خرداد‌ماه، اظهار کرد: «امیدواریم که گروه ۵+۱ حق مسلم هسته‌ای ایران را در چارچوب ان‌پی‌تی به رسمیت بشناسد و از حاشیه‌روی خودداری کند... ایران نه از مقررات ان‌پی‌تی تخطی می‌کند و نه حاضر است حقوق هسته‌ای خود را واگذار کند.»

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که با پذیرفته شدن حق ایران در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌‌ای از سوی ۵+۱، «نشست آتی در مسکو به نتیجه دلخواه برسد».

این اظهارات در حالی مطرح شده است که غرب ظن آن می‌برد که هدف ایران از فعالیت‌های هسته‌‌ای‌اش، فراتر از ابعاد صلح‌آمیز آن باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی پیشتر اعلام کرده بود که بازرسان این آژانس در تأسیسات غنی‌سازی فردو نشانه‌هایی از تولید اورانیوم غنی‌شده تا میزان ۲۷ درصد یافته‌اند، امری که ایران آن را «بحث فنی و عادی» توصیف کرده است.

آژانس همچنین گفته است که احتمالا در سایت پارچین آزمایش‌های انفجار قوی که می‌تواند در تولید سلاح اتمی کاربرد داشته باشد انجام گرفته است.

مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل نیز ۱۲ خرداد‌ماه در گزارشی تصاویری ماهواره‌ای از سایت نظامی پارچین منتشر کرد که حاکی از تخریب برخی ساختمان‌ها،‌ جابه‌جایی و شست‌و‌شوی خاک این محل داشت.

واشینگتن این گزارش‌ها را نگران‌کننده خوانده است. رابرت وود، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تازگی در این خصوص گفت: «اگر ایران چیزی برای مخفی کردن ندارد، چرا از دسترسی بازرسان آژانس به سایت نظامی پارچین جلوگیری می‌کند و چنین آشکارا در تقلای پاکسازی محوطه پارچین است؟»

نماینده ایران در آژانس اتهامات متوجه پارچین را «بی‌اساس و جار و جنجال» خوانده و فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز گفته است: «آنها می‌خواهند پارچین را ببینند، اما ما باید قانع شویم که این مکان جزو مکان‌هایی است که باید به آژانس نشان دهیم.»

این نگرانی‌ها در حالی مطرح شده‌اند که علی‌اکبر ولایتی روز سه‌شنبه خاطرنشان کرد: «در صورتی که آنها بخواهند با الفاظ بازی کنند و مسائل غیرمرتبط را وارد مذاکرات کنند، به طور یقین این نشست به نتیجه نمی‌رسد.»

در حال حاضر مذاکرات بر سر مسئله هسته‌ای ایران در جریان است.

از یک سو یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته است که ۱۹ خرداد‌ماه دور جدید مذاکرات میان ایران و دیگر نمایندگان آژانس در وین برگزار می‌شود و به گفته وی تلاش بر این است تا طرفین بر سر «رویکردی ساختارمند» به توافق برسند.

از دیگر سو نیز ایران با گروه ۵+۱ مذاکرات هسته‌ای را از سر گرفته است. آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ روزهای سوم و چهارم خرداد در بغداد انجام شد و قرار است مذاکرات بعدی در روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد در مسکو ادامه یابد.
XS
SM
MD
LG