لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۵

تماس تلفنی روحانی با نواز شریف درباره مرزبانان ربوده شده ایرانی


جیش‌العدل سوم فروردین‌ماه اعلام کرد که یکی از پنج مرزبان به گروگان گرفته را به دار آویخته است.
جیش‌العدل سوم فروردین‌ماه اعلام کرد که یکی از پنج مرزبان به گروگان گرفته را به دار آویخته است.
به دنبال اعلام خبر اعدام یکی از پنج مرزبان ایرانی به گروگان گرفته شده توسط گروه جیش‌العدل٬ رییس جمهوری ایران در تماس با نخست وزیر پاکستان خواهان اقدام فوری برای آزادی این افراد شد. از سوی دیگر، سفیر پاکستان در تهران به وزارت خارجه احضار شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت٬ حسن روحانی روز چهارشنبه، ششم فروردین‌ماه، در گفت‌و‌گوی تلفنی با نواز شریف با اشاره به «گزارشات ضد و نقیض» در خصوص وضعیت یکی از پنج مرزبان ایرانی به گروگان گرفته شده٬ گفت: «با وجود اقدامات دوجانبه و پیگیری‌های ممتد جمهوری اسلامی ایران و تشکیل کمیسیون مشترک مرزی میان مسئولان استان سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان و تلاش‌های مشترک انجام گرفته٬ انتظار داشتیم که بعد از تشکیل این کمیسیون٬ اقدام جدی از سوی مقامات پاکستانی برای آزادسازی گروگان‌های ایرانی صورت پذیرد.»

وی تاکید کرد که این‌گونه حوادث تاثیر منفی در افکار عمومی مردم ایران نسبت به دولت پاکستان ایجاد خواهد کرد و ابراز امیدواری نمود تا با برنامه‌ریزی مشترک دو کشور٬ این حوادث دیگر تکرار نشود.

به گفته پایگاه اطلاع‌رسانی دولت٬ در این گفت‌و‌گوی تلفنی نخست وزیر پاکستان نیز گفت: «اطمینان می‌دهم دولت پاکستان برای آزادی مرزبانان ایرانی از هیچ تلاش و اقدامی فروگذار نخواهد کرد.»

گروه جیش‌العدل روز سوم فروردین اعلام کرد که گروهبان یکم جمشید دانایی‌فر٬ یکی از پنج مرزبان ربوده شده را به دار آویخته است.

مقام‌های ایرانی نخست این خبر را تایید نکردند اما یک روز بعد استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت که بر اساس تحقیقات به عمل آمده این خبر صحت دارد.

چهارم فروردین‌ماه وزارت کشور ایران ابراز امیدواری کرد که این خبر درست نباشد و در عین حال به پاکستان هشدار داد که این مسئله می‌تواند مذاکرات میان دو کشور را سخت کند.

در همین خصوص یک مقام آگاه روز ششم فروردین به خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ گفت که سفیر پاکستان در ایران در ارتباط با وضعیت مرزبانان ربوده شده به وزارت خارجه احضار شده است.

به گفته این مقام آگاه، سفیر پاکستان روز چهارشنبه در ارتباط با «پیگیری جدی وضعیت مرزبانان ایرانی ربوده شده و اقدام فوری دولت پاکستان در شناسایی و دستگیری عاملان شهادت یکی از مرزبانان و تحویل آن‌ها به ایران» در وزات امور خارجه حاضر شد.

گروه جيش العدل که ایران ماهیت آن را تروریستی می‌داند٬ ۱۷ بهمن ماه گذشته پنج مرزبان ايرانی را در منطقه جکيگور شهرستان سرباز در جنوب سيستان و بلوچستان ربودند.

جیش‌العدل پیشتر گفته بود این مرزبانان را در ازای آزادی ۵۰ تن از اعضای زندانی خود در ایران٬ ۲۰۰ تن از «جوانان و علمای اهل سنت» و ۵۰ تن از «زنان مسلمان و سنی اسیر در سوریه توسط سپاه پاسداران»٬ آزاد می‌کند.

استان سيستان و بلوچستان در سال‌های اخير محل درگيری نيروهای امنيتی ايران با افراد و گروه‌هايی است که جمهوری اسلامی از آن‌ها به عنوان «قاچاقچی»، «اشرار» و «تروريست» نام می‌برد. در جريان اين درگيری‌ها ده‌ها تن از دو طرف کشته يا به گروگان گرفته شده‌اند.

نامه ظریف به دبیرکل سازمان ملل

در همین حال، وزیر امور خارجه ایران روز ششم فروردین‌ماه در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به وضعیت مرزبانان به گروگان‌ گرفته شده، گفته است که محکوم کردن اعمال تروریستی به تنهایی کاری از پیش نمی‌برد.

مجمدجواد ظریف که متن این نامه را در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرده٬ اظهار داشت که ایران «پیشتاز» مبارزه با قاچاق مواد مخدر است و «به همین خاطر از نظر جانی و مالی بهای سنگینی را پرداخته است٬ بدون آن‌که جامعه جهانی در تحمل این بار همکاری و یا کمک فنی» به ایران داده باشد و یا «حداقل با آنانی که این همه هزینه‌های سنگین را بر شهروندان و سربازان» ایران تحمیل کرده‌اند٬ به صورت جدی مقابله کند.

وی افزود: «در حالی‌که فداکاری ما موجب شده است که جامعه بشری کمتر از خطر مواد مخدر رنج ببرد٬ جامعه بین‌المللی به اندازه کافی در این مبارزه پایان‌ناپذیر ایران را یاری نکرده است. صرف محکوم کردن اعمال تروریستی کفایت نمی‌کند.»

وزیر امور خارجه ایران در ادامه به اقدام‌ دولت‌های «پاکستان٬ لبنان و یمن» برای آزادی مرزبانان ایرانی اشاره کرد٬ اما افزود که علیرغم این اقدام‌ها٬ «عاملان جنایت» علیه شهروندان ایران هنوز به جزای اعمال خود نرسیده‌اند.

آقای ظریف در پایان آورده است: «مردم ایران حق دارند خواستار اقدام قاطعانه جهانی شوند… یک نمود درخواست مشروع مردم ایران٬ حرکت خودجوش مردمی جوانان ایرانی در جمع‌آوری یک میلیون امضا برای درخواست از جنابعالی و دیگر مقامات بین‌المللی جهت انجام اقدامات موثرتری برای بازگشت سریع‌تر گروگان‌های ایرانی به وطن است. من نیز با ارسال این نامه به این موج می‌پیوندم.»
XS
SM
MD
LG