لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

خزاعی: در صورت حمله اسرائیل اقدامات دفاعی در پیش می‌گیریم


محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد
محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد
به دنبال اظهارات وزیر دفاع اسرائیل درباره مطرح بودن گزینه نظامی علیه ایران، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت ضمن محکوم کردن این سخنان، هشدار داد که در صورت حمله، ایران نیز اقدامات دفاعی در پیش خواهد گرفت.

به گزارش روز شنبه، ۶ خرداد، خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمد خزاعی در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل تهدید به حمله علیه تأسیسات هسته‌ای ایران را «نقض آشکار اصول اساسی منشور ملل متحد و اصول اساسی قوانین بین‌المللی» و اقدامی علیه «صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی» دانست.

وی با تأکید بر این‌ که «ایران هیچ‌گاه آغازگر جنگ و حمله علیه هیچ ملتی نبوده و نخواهد بود» هشدار داد: «اما در عین حال ایران، بر اساس حق ذاتی خود و بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد، در اقدام برای دفاع از خود و پاسخ به هرگونه حمله علیه ملت ایران و اتخاذ اقدامات دفاعی متناسب برای دفاع از خود لحظه‌ای تردید نخواهد کرد.»

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، حدود یک‌ ماه پیش در گفت‌و‌گو با رادیوی ارتش اسرائیل گفته بود که توافق اولیه ایران مبنی بر گشودن تأسیسات هسته‌‌ای‌اش برای بازرسی‌های سازمان ملل، احتمال حمله نظامی اسرائیل علیه ایران را منتفی نمی‌کند.

وی با تأکید بر این‌ که ایران از طریق مذاکرات برای خود زمان می‌خرد افزوده بود: «ایران هسته‌ای غیرقابل تحمل است، بنابراین هیچ گزینه‌ای نباید از روی میز برداشته شود.»

اسرائیل فعالیت هسته‌ای ایران را تهدیدی برای تمامیت ارضی خود می‌داند و بارها تأکید کرده است که در صورت شکست دیپلماسی در حل این مناقشه به گزینه نظامی به عنوان یک راه حل خواهد اندیشید.

در حال حاضر مذاکرات هسته‌ای با ایران در جریان است و ۵+۱ در تلاش است تا در ازای ارائه تسهیلاتی به ایران، تهران را مجاب کند تا غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند.

این در حالی است که اسرائیل که گفته می‌شود تنها کشور دارای زرادخانه هسته‌ای در خاورمیانه است، خواستار توقف تمامی فعالیت‌های غنی‌سازی جمهوری اسلامی، خروج تقریبا تمامی اورانیوم غنی‌سازی شده از ایران و موافقت تهران با نظارت بیشتر آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی می‌گوید فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تماما صلح‌آمیز است و دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را «حق مسلم» خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG