لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

در پی مرگ پناهجوی ایرانی، ایران سفیر استرالیا را احضار کرد


به دنبال مرگ یک پناهجوی ایرانی در اردوگاه مهاجران استرالیا در پاپوآ گینه نو٬ وزارت خارجه جمهوری اسلامی با احضار سفیر استرالیا نسبت به «بدرفتاری و اعمال خشونت» علیه پناهجویان اعتراض کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا٬ حسین میرفخار٬ مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه روزسه شنبه٬ ۲۹ بهمن‌ماه٬ در دیدار با سفیر استرالیا در تهران٬ ضمن اعتراض به «اعمال خشونت» علیه پناهجویان ایرانی که منجر به کشته شدن یکی از آنها شده است٬ خواستار رسیدگی فوری در خصوص علل وقوع این حادثه و اعلام نتیجه آن شد.

وی همچنین با تاکید بر این که ایران در گذشته برای همکاری مشترک درخصوص مدیریت روند امور مهاجران اعلام آمادگی کرده است٬ خواهان اصلاح روش برخورد با پناهجویان بر اساس اصول انسان‌دوستانه شد.

روز دوشنبه ۲۸ بهمن‌ماه در جریان دومین روز از شورش و درگیری در یکی از اردوگاه‌های نگهداری از پناهجویان استرالیا واقع در جزیره مانوس پاپوآ گینه نو٬ یک نفر کشته و ۷۷ تن زخمی شدند. دولت پاپوآ گینه نو فرد کشته شده را ایرانی معرفی کرده و گفته است که این فرد در اثر جراحاتش در بیمارستان درگذشته است.

به گفته اسکات موریسون٬ وزیر مهاجرت استرالیا از هفته‌ها قبل در این مرکز اعتراض‌های مسالمت‌آمیزی در جریان بود که در روزهای یکشنبه و دوشنبه٬ ۲۷ و ۲۸ بهمن‌ماه به خشونت کشیده شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ ۲۷ بهمن‌ماه نیز چند تن در تنش‌های رخ داده در این اردوگاه زخمی شده‌اند و ۳۵ تن از پناهجویان نیز از این اردوگاه گریخته‌اند.

بنا بر قوانین جدید استرالیا تمامی پناهجویانی که سوار بر قایق به این کشور می‌گریزند٬ به اردوگاه‌هایی خارج از خاک استرالیا منتقل می‌شوند که اردوگاه مانوس از جمله این اردوگاه‌های دورافتاده است.

به گزارش ایرنا٬ سفیر استرالیا در ایران روز سه‌شنبه ضمن ابراز تاسف از مرگ یک ایرانی در جریان درگیری‌های اردوگاه مانوس٬ تاکید کرده است که اظهارات وزارت خارجه ایران را به دولت استرالیا منتقل کرده و نتیجه را اعلام خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG