لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

نماینده مجلس: غنی سازی ۲۰ درصدی برای ایران کافی است


جلیل جعفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی
جلیل جعفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی
در حالی که غرب خواهان توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی است، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی صمن تأکید بر لزوم غنی‌سازی ۲۰ درصدی در ایران، تأکید کرده است که غنی سازی تا این سطح برای ایران «کافی» است.

به گزارش روز پنجشنبه، ۲۶ مردادماه، خبرگزاری فارس، جلیل جعفری گفته است: «جمهوری اسلامی ایران قصد ندارد سایر کشورها را نسبت به خود حساس کند، بلکه به دنبال حل مشکلات خود بوده و سوخت با غنای ۲۰ درصد را برای فعالیت‌های در بخش‌های مختلف کافی می‌داند.»

آقای جعفری غنی سازی ۲۰ درصدی را برای مواردی چون تأمین سوخت کشتی‌های ایران لازم دانسته و تصریح کرده است: «اعمال محدودیت توسط برخی کشورها و ممانعت آن‌ها از سوختگیری کشتی‌های ایرانی، جمهوری اسلامی ایران را بر آن داشت تا از انرژی هسته‌ای برای تأمین سوخت کشتی‌های خود استفاده کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در حالی غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را برای مقاصد ایران «کافی» دانسته است که غرب خواهان توقف غنی سازی در سطح ۲۰ درصد از سوی جمهوری اسلامی است.

اگرچه غنی سازی ۲۰ درصدی در ساخت تسلیحات اتمی به کار نمی‌آید و این دست تسلیحات نیازمند غنی‌سازی با غنای بسیار بالا هستند، کارشناسان هسته‌ای معتقدند که غنی‌سازی بیشتر اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده، در فرصت کوتاهی انجام‌پذیر است.

جلیل جعفری اگرچه بر کفایت غنی‌سازی ۲۰ درصدی برای ایران تأکید کرده، در عین حال افزوده است که غنی‌سازی با غنای بالاتر می‌تواند از لحاظ تأمین سوخت کشتی، سودمندی بیشتری داشته باشد.

وی توضیح داده است: «چنانچه سوخت مورد نظر با غنای ۲۰ درصدی در کشتی مورد استفاده قرار گیرد، کشتی تا پنج سال نیاز به سوختگیری مجدد نداشته و در صورتی که این میزان تا غنای ۵۰ یا ۶۰ درصد بالارود، سوخت کشتی تا ۲۰ یا ۲۵ سال تأمین می‌شود.»

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با فارس همچنین از عزم ایران برای دستیابی به نیروگاه‌های «نسل چهارم» خبر داده است. بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، اشاره وی به نیروگاه‌های خنک شونده با گاز هلیوم است.

آقای جعفری تصریح کرده است: «راندمان نیروگاه‌های خنگ شونده با آب سبک (نیروگاه‌های نسل دوم)، حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد بوده است، حال آن‌که نیروگاه‌های خنگ شونده با گاز هلیوم (نیروگاه‌های نسل چهارم) راندمان بالای ۴۵ درصد دارند.»

غرب و اسرائیل معتقدند که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دارای ابعاد نظامی است و قصد دارند با اعمال تحریم‌ها علیه ایران، جمهوری اسلامی را به شفاف‌سازی وادارند.

این در حالی است که ایران دستیابی به انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند و همواره تأکید کرده است که از برنامه هسته‌ایش اهداف صلح آمیزی را دنبال می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل نیز با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از تهران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند ولی ایران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می خواند.
XS
SM
MD
LG