لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

«چشم‌پوشی از غنی‌سازی» خواسته ۶۰ درصد از کاربران شبکه خبر


نظرسنجی شبکه خبر در مورد شیوه مناسب در قبال تحریم‌ها، ساعتی بعد از این وب‌سایت حذف شد
نظرسنجی شبکه خبر در مورد شیوه مناسب در قبال تحریم‌ها، ساعتی بعد از این وب‌سایت حذف شد
در حالی که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، بر ایستادگی در مقابل فشارها و «عبور مقتدرانه از تحریم‌ها» تأکید کرده است، بیش از ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان در نظرخواهی اینترنتی شبکه خبر خواستار «چشم‌پوشی از غنی‌سازی در مقابل لغو تدریجی تحریم‌ها» شدند.
این نظرسنجی اینترنتی که در صفحه اصلی وب‌سایت شبکه خبر، وابسته به تلویزیون دولتی ایران قرار داشت، با مراجعه به نظر کاربران این سایت به دنبال پاسخ به این پرسش بود که «کدام شیوه را در قبال تحریم یکجانبه غرب ضد ایران ترجیح می‌دهید؟»
تعداد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی مشخص نیست اما نتایج این نظرسنجی تا شامگاه روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه حاکی از آن است که ۶۲ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، خواهان «چشم‌پوشی از غنی‌سازی در قبال لغو تدریجی تحریم‌ها» بودند.

گرچه شاید چنین نظرخواهی‌های اینترنتی نتواند مبنایی دقیق برای توضیح رفتار مخاطبان یک رسانه باشد، اما با توجه به اینکه شبکه خبر بخشی از دستگاه گسترده تلویزیون دولتی ایران است، تنظیم و انتشار این نظرخواهی اهمیت دارد. این در حالی است که اندکی پس از تنظیم این خبر، مسئولان وب‌سایت شبکه خبر، اقدام به حذف این نظرخواهی از صفحه اصلی خود و جایگزینی آن با نظرخواهی دیگری کردند.
مقام‌های ایرانی همواره در سال‌های اخیر غنی‌سازی را حق مسلم ملت ایران و خط قرمز غیرقابل چشم‌پوشی در مذاکرات اتمی خود با غرب توصیف کرده‌اند.
اجرایی شدن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران که با دور تازه‌ای از مجازات‌های ایالات متحده علیه ناقضان تحریم ایران همراه بود، واکنش‌های گسترده‌ای را در میان چهره‌های ارشد جمهوری اسلامی برانگیخته است که تازه‌ترین نمونه از این اظهارنظرها، گفته‌های محمود احمدی‌نژاد در جمع مدیران و کارکنان وزارت اطلاعات است.
آقای احمدی‌نژاد در این سخنان، اذعان کرده است که تحریم‌هایی که علیه جمهوری اسلامی اعمال شده، «سنگین‌ترین و شدیدترین تحریم‌هایی است که تا به حال علیه کشوری اعمال شده است.»
وی در عین حال افزوده است که «این تصور دشمنان که بتوانند با این تحریم‌ها ایران را در موضع ضعف قرار دهند، اشتباه و ناشی از حساب و کتاب‌های صرفاً مادی است.»
رئيس دولت دهم مدعی شده که «مجموع درآمد نفت، کمتر از ۱۰ درصد حجم اقتصاد کشور را شامل می‌شود» و اضافه کرده که «بايد تحريم را فرصتی ببينيم که همين مقدار وابستگی بودجه کشور به نفت نيز رفع شده و استفاده از نفت به عنوان سلاحی برای تحريم برای هميشه از دست دشمن خارج شود.»
آقای احمدی‌نژاد تأکید کرده که «باید در مقابل فشارها ایستادگی کرده و از این مقطع سرافرازانه عبور کنیم و پاسخ سیاست‌های خصمانه دشمن را با گذر مقتدرانه از تحریم‌ها بدهیم.»
این دیدگاه محمود احمدی‌نژاد البته طرفدارانی در میان شرکت‌کنندگان در نظرسنجی شبکه خبر داشت. ۱۸ درصدی که حامی «مقاومت در برابر تحریم‌های یکجانبه برای حفظ حقوق هسته‌ای» بودند.
«بستن تنگه هرمز»
اما سخنان محمود احمدی‌نژاد، تنها واکنش مسئولان ایرانی به دور تازه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی نبود. بر اساس گزارش‌ها یکصد نماینده پیش‌نویس طرحی را امضا کرده‌اند که در آن توصیه شده برای مقابله با تحریم‌های نفتی علیه ایران، «تنگه هرمز بسته شده» و از حرکت تانکرهای نفتی، جلوگیری شود. طرحی که کمیته سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی آن را تهیه کرده است.
این موضوع یکی از دیگر گزینه‌هایی است که کاربران شبکه خبر به آن رأی دادند و جالب اینجاست که تنها یک پنجم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی شبکه خبر موافق با این طرح نمایندگان مجلس بودند.
در میان شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی تا شامگاه سه‌شنبه تنها ۲۰ درصد معتقد بودند که در قبال تحریم‌ها «اقدام تلافی‌جویانه ایران در بستن تنگه هرمز» لازم است.
۲۰ درصدی که با شاید با سخنان رامین مهمان‌پرست موافق بودند که در نشست خبری روز سه‌شنبه خود، با خصمانه خواندن تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، طرح نمایندگان برای بستن تنگه هرمز را «نشان‌دهنده طرز فکر ملت و افکار عمومی مردم نسبت به اقدامات خصمانه» توصیف کرده بود.
آقای مهمان‌پرست روز دوشنبه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا با اشاره به تحریم‌های جدید علیه ایران، پیش‌بینی کرده بود که «آمریکا و اتحادیه اروپا علاوه بر پیامدهای سیاسی و دیپلماتیک این اقدام، باید آماده رویارویی با مشکلاتی چون تشدید بحران مالی و اقتصادی و گسترش اعتراض‌های اجتماعی باشند.»

شبکه خبر در نظرسنجی تازه خود نیز موضوع بسته شدن تنگه هرمز را هدف گرفته است. شبکه خبر در این نظرخواهی جدید به این بسنده کرده است که مخاطبانش با طرح نمایندگان مجلس برای بستن تنگه هرمز، «موافقند«، «مخالفند»، یا «نظری ندارند».
XS
SM
MD
LG