لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

ناخشنودی اسرائیل از قصد آرژانتین برای مذاکره با ایران بر سر انفجار آمیا


انفجار مرکز یهودیان آمیا در پایتخت آرژانتین- ۱۹۹۴ میلادی
انفجار مرکز یهودیان آمیا در پایتخت آرژانتین- ۱۹۹۴ میلادی
به دنبال موافقت آرژانتین با گفت‌وگو با ایران درباره حادثه انفجار مرکز یهودیان آمیا، سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس، از این توافق انتقاد و نسبت به تصمیم آرژانتین برای دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی ابراز ناامیدی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس روز جمعه، ۷ مهرماه، در بیانیه‌ای آورد: «دولت اسرائیل در کمال ناامیدی خبردار شد که آرژانتین برای پیشبرد تحقیقات در خصوص حمله (به ساختمان آمیا)، موافقت کرده‌ است تا در سطح وزیر خارجه با ایران دیدار کند.»

در این بیانیه با اظهار این که دادستان آرژانتین «بدون هیچ شبهه‌ای» اعلام کرده است که تصمیم‌گیری در خصوص این انفجار «در سطوح بالای دولت ایران» گرفته شده است،‌ افزود: «امیدواریم آرژانتین در زمان دیدار با ایران این شواهد را مد نظر داشته باشد.»

رویتر گزارش کرده است که کریستینا فرناندز، رئیس جمهور آرژانتین، به وزیر خارجه خود گفته است تا با درخواست ایران مبنی بر دیدار در نیویورک در این هفته و گفت‌وگو بر سر حادثه آمیا، موافقت کند.

خانم فرناندز چهارم مهرماه نیز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که ایران پیشنهاد داده است تا در این زمینه با آرژانتین گفت‌و‌گو کند.

بیانیه سفارت اسرائیل در حالی صادر شده است که هکتور تیمرمن، وزیر خارجه آرژانتین، هفتم تیرماه با همتای اسرائیلی خود، آویگدور لیبرمن، در نیویورک دیدار و نسبت به این بیانیه ابراز «شگفتی» کرد.

وی پس از این دیدار گفت که آقای لیبرمن و دیگر اعضای هیئت اسرائیلی که برای شرکت در نشست مجمع به نیویورک آمده بودند، گفته‌اند که از صدور این بیانیه بی‌خبر بودند.

انفجار در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس، آمیا، که سال ۱۹۹۴ به وقوع پیوست، ۸۵ کشته و حدود ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشت.

به دنبال وقوع انفجار در مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس، آرژانتین هشت تن از مقام‌های عالی‌رتبه وقت جمهوری اسلامی از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، احمد وحیدی، علی فلاحیان و محسن رضایی را به عنون متهمان اصلی این حادثه معرفی کرد و اینترپل برای برخی از این افراد حکم جلب صادر کرد.

آرژانتین بارها از ایران خواسته است تا متهمان پرونده آمیا را تحویل دهد.

ایران که همواره اتهام دست داشتن در حادثه آمیا را رد کرده است، بدون قبول این درخواست پیشتر نیز گفته بود که آماده است با آرژانتین در خصوص این پرونده همکاری کند.
XS
SM
MD
LG