لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۷

استقبال آرژانتین از اعلام آمادگی ایران برای همکاری در پرونده آمیا


بنای یادبود قربانیان انفجار در ساختمان فرهنگی یهودیان در آرژانتین
بنای یادبود قربانیان انفجار در ساختمان فرهنگی یهودیان در آرژانتین
وزیر امور خارجه آرژانتین در واکنش به بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اعلام آمادگی برای همکاری در پرونده انفجار مرکز یهودیان آمیا در بوینس آیرس، این اعلام آمادگی را گامی «بسیار مثبت» دانست و گفت که از آن استقبال می کند.

هکتور تیمرمن، وزیر امور خارجه آرژانتین، در آستانه سالگرد انفجار مرکز یهودیان آمیا در بوینس آیرس، در بیانیه‌ای با اظهار این‌که هنوز نامه رسمی از طرف مقام‌های ایرانی در این خصوص دریافت نکرده است، این اظهارات را در صورت صحت، گامی «بی‌سابقه و بسیار مثبت از سوی مقام‌های ایرانی» ارزیابی کرد.

در جریان وقوع انفجار در مرکز یهودیان بوینس آیرس، که هفده سال پیش به وقوع پیوست، ده‌ها نفر کشته شدند و به دنبال آن مقام‌های آرژانتینی انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه‌ رفتند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی همواره دست داشتن در این حادثه را رد کرده است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای با محکوم کردن هر گونه اقدام تروریستی از جمله انفجار ساختمان فرهنگی یهودیان در آرژانتین، با قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرده و اعلام کرده بود تهران آماده همکاری با بوینس‌آیرس برای حل این پرونده است.

به دنبال انتشار این بیانیه، آلبرتو نیسمان، دادستانی که رسیدگی به پرونده انفجار در مرکز یهودیان در آرژانتین را بر عهده دارد، اعلام آمادگی ایران برای همکاری در حل پرونده انفجار مرکز یهودیان را «بدون محتوا» دانست و گفت: «اگر ایرانی‌ها و حکومت آن‌ها آماده همکاری هستند، باید برای یک بار هم که شده تنها راه ممکن را برگزده و همه متهمان این حمله تروریستی هولناک را تحویل دهند.»

با این‌حال روز یکشنبه دولت آرژانتین با جهت‌گیری متفاوتی از اظهارات ایران استقبال کرد.

سال ۱۹۹۴ مرکز یهودیان بوینس‌آیرس، آمیا، بر اثر یک انفجار مهیب ویران شد که در اثر آن ۸۵ نفر جان خود را از دست داده و حدود ۳۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

به دنبال این حادثه مقام‌های آرژانتین هشت تن از مقام‌های عالی‌رتبه وقت جمهوری اسلامی را به عنوان متهمان اصلی این حادثه معرفی کردند.

همچنین در سال ۱۹۹۲ نیز در انفجار بمبی در سفارت اسراییل در بوینس‌آیرس ۲۹ نفر کشته و ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند که به دنبال آن اسراییل، ایران را مسئول این بمبگذاری دانست.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها هر گونه دخالت در این دو انفجار را رد کرده است.

در حال حاضر نام شش تن از متهمان ایرانی پرونده آمیا، از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، احمد وحیدی، علی فلاحیان و محسن رضایی در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس بین‌الملل قرار دارد.

رئیس جمهور آرژانتین نیز هر ساله در نطق خود در سازمان ملل از جمهوری اسلامی می‌خواهد که مظنونان این پرونده را تحویل دهد.
XS
SM
MD
LG