لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

بولیوی خواستار خروج فوری وزیر دفاع ایران از این کشور شد


احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران در مراسم آکادمی نظامی ائتلاف «آلبا»، سانتا کروز بولیوی، ۳۱ مه ۲۰۱۱
احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران در مراسم آکادمی نظامی ائتلاف «آلبا»، سانتا کروز بولیوی، ۳۱ مه ۲۰۱۱
دولت بولیوی از احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، که برای انفجار مرکز یهودیان آرژانتین تحت تعقیب پلیس بین الملل است خواست تا بلافاصله خاک این کشور را ترک کند.

نام احمد وحیدی از سال ۲۰۰۷ در ارتباط با انفجار بمب در بوئنوس آیرس آرژانتین در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس بین‌الملل، اینترپل، قرار دارد.

وزیر امور خارجه بولیوی عصر سه‌شنبه گفت که دعوت از وزیر دفاع ایران، به اشتباه صورت گرفته و دولت بولیوی به این خاطر از دولت آرژانتین عذرخواهی کرده‌است.

بمب‌گذاری در مرکز یهودیان آرژانتین به نام «آمیا» که در ژوئیه سال ۱۹۹۴ رخ داد ۸۵ کشته و ۲۰۰ زخمی برجای گذاشت.

تاکنون کسی مسئولیت این بمبگذاری را برعهده نگرفته‌است اما کشورهای آرژانتین، آمریکا و اسرائیل نیروهای حزب‌الله و شماری از مقام‌های ایرانی را مسئول این کار می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر دفاع بولیوی در بیانیه‌ای گفته که احمد وحیدی روز سه‌شنبه برای گشایش یک آکادمی نظامی متعلق به اعضای ائتلاف چپگرای «آلبا»، شامل کشورهای کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه وارد کشور بولیوی شد.

وزیر دفاع بولیوی افزود که این دعوت «بدون آگاهی» از حکم پیگرد قانونی اینترپل که برای احمد وحیدی صادر شده انجام شده‌بود.

عصر سه‌شنبه، داوید چوکه‌هوآنکا، وزیر خارجه بولیوی نامه‌ای را به همتای آرژانتینی خود هکتور تیمِرمان ارسال کرد و در آن خبر داد که احمد وحیدی به دعوت وزارت دفاع بولیوی به این مراسم آمده است اما هم‌اینک از او خواسته شده تا «بلافاصله خاک بولیوی را ترک کند.»

وی در این نامه افزود که «متأسفانه وزارت دفاع از پیشینه این پرونده بی‌خبر بوده و این دعوت را با بقیه دولت هماهنگ نکرده‌ بود.»

وزیر خارجه بولیوی در نامه خود افزود: «در نتیجه این رویداد تأسف‌انگیز، باید به شما اطلاع دهم که دولت بولیوی اقدامات مقتضی را انجام داده تا احمد وحیدی بلافاصله خاک بولیوی را ترک کند.»

این نامه خطاب به دولت آرژانتین می‌افزاید: «می‌خواهم بدین‌وسیله از سوی دولت بولیوی عمیق‌ترین عذرخواهی‌های خود را اعلام کنم.»

شماری از کشورهای ائتلاف «آلبا» که آقای وحیدی برای شرکت در مراسم آکادمی نظامی مربوط به این ائتلاف به شهر سانتا کروز بولیوی رفته‌بود روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی دارند.

وزیر دفاع ایران پس از این مراسم، در گفت و گوی کوتاهی با خبرنگاران در بولیوی گفت که در صورت تقاضای بولیوی، ایران آماده است تا با این کشور همکاری‌های نظامی داشته‌باشد.

احمد وحیدی، وزیر دفاع دولت محمود احمدی‌نژاد و فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، از جمله مقام‌های ایرانی است که در ارتباط با بمب‌گذاری «آمیا» تحت پیگرد قرار گرفته‌ و نام وی در کنار کسانی چون محسن رضایی و علی فلاحیان در میان افراد تحت تعقیب پلیس بین‌الملل به چشم می‌خورد.

آلبرتو نیسمن، از دادستان‌های بلندپایه آرژانتین، پیش از این در گفت‌وگویی با رادیو فردا گفته بود: آقای وحیدی ۱۵ سال پیش هنگامی که فرماندهی نیروی قدس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر عهده داشته‌است در ماجرای بمبگذاری مرکز یهودیان این کشور «مشارکتی کلیدی در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری» داشته‌است.

ایران این اتهام‌ها را رد می‌کند و دولت محمود احمدی‌نژاد می‌گوید که این اتهام‌ها «بخشی از توطئه صهیونیست‌»ها است.

روز سه‌شنبه پیش از عذرخواهی رسمی بولیوی از آرژانتین، «گیرمو بورگر»، رئیس مرکز همیاری یهودیان آرژانتین، «آمیا» از دولت آرژانتین خواسته‌بود تا در پیوند با سفر احمد وحیدی، رسماً به دولت بولیوی اعتراض کند.
XS
SM
MD
LG