لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۷

حمایت نمایندگان مجلس از وزیر تحت تعقیب«اینترپل»


احمد وحیدی وزیر پیشنهادی برای وزارت دفاع که نامش در لیست اینترپل تحت تعقیب است
احمد وحیدی وزیر پیشنهادی برای وزارت دفاع که نامش در لیست اینترپل تحت تعقیب است
بررسی صلاحیت احمد وحیدی وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی که پس از اعلام اسامی گزینه های کابینه توسط احمدی نژاد واکنش های بین المللی را در پی داشت، بدون هیچ مخالفت انجام شد و نمایندگان اصولگرای مجلس از وی حمایت کردند.

هر چند هنوز رای گیری در مورد وزرا انجام نگرفته اما پیش بینی می شود وحیدی از گزینه هایی باشد که رای اکثریت نمایندگان مجلس را بدست خواهد آورد.

واکنش ها از آن جهت بود که نام احمد وحیدی به عنوان یکی از متهمان پرونده انفجار مرکز یهودیان در آرژانتین (آمیا) در لیست افراد تحت تعقیب پلیس بین المللی اینترپل قرار داشت.

با این وجود زمان بررسی صلاحیت احمد وحیدی وزیر پیشنهادی برای وزارت دفاع مجلس شاهد حاشیه هایی بود. در ابتدا و زمانی که اعلام شد نوبت بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع رسیده است منشی هیات رئیسه اعلام کرد که مخالفی ثبت نام نکرده است. بر همین اساس علی لاریجانی رئیس مجلس از وزیر خواست تا به سخنرانی بپردازد. اما وحیدی در صحن مجلس حضور نداشت.

در پی اعلام این موضوع، علی لاریجانی اعلام کرد که وارد دستور بررسی صلاحیت وزیر بعدی (وزیر راه) می شویم. اما در همین حین وزیر پیشنهادی دفاع به صحن مجلس آمد و علی لاریجانی خطاب به وی گفت: «باید زودتر می آمدید». با این وجود رئیس مجلس از وحیدی خواست تا از زمان خود استفاده کند.

وزیر پیشنهادی دفاع در ادامه به سخنرانی پرداخت و در بین سخنانش یکی از منشی های هیات رئیسه اعلام کرد:«هادي قوامي یکی از نمایندگان که به عنوان مخالف ثبت نام کرده بود اعلام کرده است که به دلیل هیاهویی که لابی صهیونیست علیه آقای وحیدی راه انداخته است از مخالفت انصراف می دهد.» علی لاریجانی نیز در واکنش به این موضوع گفت: «کار تبلیغاتی ای کردی!»

در ادامه نیز غلامرضا کرمي نماينده کرمان در مجلس شوراي اسلامي نیز طی تذکري آئين‌نامه‌اي هادي قوامي به علت انصراف از مخالفت خود با وحيدي وزير پيشنهادي وزارت دفاع تشکر کرد.

روز سوم

سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی محمود احمدی تژاد توسط مجلس، در نوبت صبح با سرعت طی شد اما در نوبت بعد از با تنش هایی همراه شد. اعتراض ها و تنش ها زمانی شکل گرفت که حمید رضا زاکانی نماینده تهران در مخالفت با وزارت حمید بهبهانی برای وزارتخانه «راه و ترابری»، آمارها و عملکرد ارائه شده توسط وی در متن برنامه ها را «دروغ» خواند.
« نمی دانم این چه مرضی است که گرفتارش شده ایم و پروژه ها و برنامه های پیشین و مربوط به دیگران را به نام خود اعلام می کنیم. گزارش عملکرد يکساله وزير راه در دولت نهم دروغ است موافقان هم از روي اين گزارش خواندند و از وي دفاع کردند.»

حمیدرضا زاکانی


وی در سخنان خود حملات شدیدی را علیه بهبهانی صورت داد و گفت: « نمی دانم این چه مرضی است که گرفتارش شده ایم و پروژه ها و برنامه های پیشین و مربوط به دیگران را به نام خود اعلام می کنیم.»نماينده تهران در مجلس گفت: «گزارش عملکرد يکساله وزير راه در دولت نهم دروغ است موافقان هم از روي اين گزارش خواندند و از وي دفاع کردند.»

حمید بهبهانی وزیری است که کمتر از یک سال پیش از سوی احمدی نژاد و تایید مجلس به عنوان وزیر راه منصوب شد.

حمیدرضا زاکانی با اشاره به جلسه سال گذشته رای اعتماد مجلس به بهبهانی، گفت: «ايشان به راه‌آهن‌محوري اشاره کردند بايد پاسخ دهند که در يک سال چند تن ريل وارد کردند، بايد بگويم که در حد چند کيلومتر بوده که البته قبل از ايشان خريداري شده بوده است.»

وي افزود: «در مورد آزاد راه شمال اعلام کردند که مبلغ قرارداد را از ۴۵۰ ميليون دلار به ۴۰۰ ميليون دلار کاهش دادند، ولي اعلام نکردند که قرارداد اوليه چينیها ۲۲۵ ميليون دلار بوده است.»

حمیدرضا زاکانی در توضیح گفت: «چينیها به بهانه افزايش قيمت ميلگرد ۴۵۰ ميليون دلار پيشنهاد میکنند و وزير بدون اينکه قيمت قبلي را اعلام کند هنرمندي خود را کاستن مبلغ قرار داد اعلام کرده است و البته پس از آن هم هيچ تحرکي رخ نداده است.»

نماینده تهران در ادامه خاطرنشان کرد: «وزير اعلام کرده است ۷۶۷ کيلومتر بزرگراه ساخته شده است، براي هر کيلومتر يک ميليارد تومان اعتبار لازم است، بايد پاسخ دهند که پول ساخت اين بزرگراه‌ها را از کجا آورده‌اند و اساسا اين بزرگراه‌ها را کجا ساخته‌اند؟»

وی افزود: «اعلام شده است ۸۵۰ کيلومتر راه‌آهن ريلي ساخته شده است. ۲۲۸ کيلومتر راه‌آهن شيراز-اقليد قبل از دوران مسووليت ايشان افتتاح شده بود اين چه درد و مرضي است که پروژه‌هاي افتتاح شده را دوباره افتتاح میکنند.»

حمیدرضا زاکاني تصريح کرد: «وزير اعلام کرده است، تفاهم‌نامه ساخت ۸ هزار کيلومتر ريل امضا شده است، ضرب و تقسيم کنند ببينند چقدر ريل بايد وارد کشور شود و آن را با عملکرد يکساله‌شان مقايسه کنند.»

این نماینده مجلس که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی راه سخن می گفت، در بخش دیگری از اظهارات خود يادآور شد: «وزير قبلا اظهار داشته ۵۰ فروند هواپيما خريداري کرده‌ايم. در گزارش ايشان هم آمده است ۳۷ فروند هواپيما خریداري کرده‌ايم که اين‌گونه نبوده است.»وي با اشاره به ميثاق‌نامه‌اي که وزرا در حضور احمدی نژاد امضا کردند که طبق آن «نبايد از يکجا بيشتر حقوق بگيرند»

حمیدرضا زاکانی گفت: « ايشان از دانشگاه علم و صنعت حقوق میگيرند، پنجشنبه‌ها هم میروند چابهار درس میدهند حتي به خاطر ايشان پرواز تهران چابهار را از ساعت ۱۱ به ۸ صبح تغيير داده‌اند، علاوه بر آن از وزارت راه هم حقوق میگيرند تا چهار ماه قبل از مسووليت ماهانه از پژوهشکده حمل و نقل حقوق دريافت میکردند چنين مواردي کجا سابقه داشته است.»

همین سخنان سبب شد تا با پایان سخنان زاکانی جمعی از نمایندگان به اعتراض پرداختند خواستار تذکر شدند که علی لاریجانی رئیس مجلس اجازه تذکر نداد.

در حواشی این موضع گیری نمایندگان در اطراف حمیدرضا زاکانی تجمع کردند که این موضوع با تذکر رئیس مجلس مواجه شد.

در ادامه نیز برخی موافقان به سخنرانی پرداختند. نماينده گلپايگان یکی از نمایندگان بود که در موافقت با وزير پيشنهادي راه پشت تريبون مجلس قرار گرفت و با اشاره به «بی نظمی مجلس» گفت: «فکر میکنم الان بايد با ملت ايران صحبت کنم، چرا که مجلس وضعيت عادي ندارد.»

محمدابراهيم نکونام گفت: «برخي دوستان در مجلس تلاش داشتند که تحميل نظر از بالا به پايين باشد،اما مجلس نشان داد که با استقلال تصميم میگيرد.»

اما نکته جالب این بود که حمید بهبهانی در زمانی که برای سخنرانی و دفاع از خود به پشت تریبون رفت در طول سخنرانی خود نه تنها به هیچ کدام از انتقادات مخالفان پاسخی نداد بلکه همچنان همان مسایل مورد انتقاد را به عنوان دستاوردها و برنامه های تکرار کرد.

بررسی سریع در نوبت صبح

اما پیش از این تنش ها، نوبت صبح نشست مجلس شورای اسلامی برای بررسی وزرای پیشنهادی احمدی نژاد در حالی به پایان رسید که با کمترین مخالفت ها روبرو بود. در نوبت صبح صلاحیت پنج وزیر، بهداشت (مرضیه وحید دستجردی)،تعاون (محمد عباسی)، کشاورزی (صادق خلیلیان)، دادگستری (مرتضی بختیاری) و دفاع (احمد وحیدی) از سوی نمایندگان بررسی شد.

بررسی سریع این تعداد در یک نوبت صبح در حالی صورت گرفت که در روز دوشنبه در طول روز و در دو نوبت صبح عصر شش وزیر مورد بررسی قرار گرفت.

در بررسی های نوبت صبح اکثر وزرای پیشنهادی هیچ مخالفی نداشتند و تنها برای تبیین برنامه های خود از زمان سخنرانی استفاده کردند.

وحید دستجردی برای وزارت بهداشت و محمد عباسی برای وزارت تعاون تنها وزرای بودند که برخی نمایندگان برای مخالفت با آنان ثبت نام کرده بودند.وزرای کشاورزی، دادگستری و دفاع هیچ مخالفی نداشتند و تنها به معرفی برنامه های خود پرداختند.

ادامه نشست روز سه شنبه در نوبت عصر صلاحیت وزرای پیشنهادی راه (حمید بهبهانی)، رفاه (فاطمه آجرلو)، و صنایع (علی اکبر محرابیان) بررسی شد که موافقان و مخالفان و وزرا به سخنرانی پرداختند. مخالفان وزارت فاطمه آجرلو نیز انتقاداتی را مطرح کردند که وی در سخنان خود به پاسخگویی پرداخت. بیشترین انتقادات از آجرلو به خاطر «بی ارتباطی مدرک تحصیلی» وی با وزارت خانه و همچنین «بی تجربه» بودن در عرصه اجرایی بود.

ادامه بررسی ها به روز چهارشنبه موکول شد. بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برای وزارت علوم (کامران دانشجو)، فرهنگ و ارشاد اسلامی (محمد حسینی) و کار (عبدالرضا شیخ الاسلامی) همچنان باقی مانده است که پیش بینی می شود در پایان روز چهارشنبه از نمایندگان رای گیری شود.

مجلس شورای اسلامی از روز یک شنبه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی محمود احمدی نژاد را آغاز کرده است.
XS
SM
MD
LG