لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۱

نتانیاهو: اسرائیل در صورت لزوم آماده گسترش عملیات نظامی علیه حماس است


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می‌گوید دولتش آتش بس موقتی را که هر لحظه می‌تواند پایمال شود، نمی‌پذیرد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می‌گوید دولتش آتش بس موقتی را که هر لحظه می‌تواند پایمال شود، نمی‌پذیرد.
در حالی که کشورهای مختلف در تلاش هستند تا میان اسرائیل و حماس آتش بس برقرار کنند، نخست وزیر اسرائیل گفته است اگرچه راهکار دیپلماتیک برای دولتش اولویت دارد، ولی در صورت لزوم آماده است عملیات نظامی علیه حماس را گسترش دهد.

بنیامین نتانیاهو روز سه شنبه، ۳۰ آذرماه پس از دیدار با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا که به اسرائیل سفر کرده است، تأکید کرد که پیش از هر چیز، هر گونه تعرض به اسرائیل، اعم از حملات راکتی یا هر تهاجم دیگر، باید قطع شود تا این کشور نیز عملیات نظامی را پایان دهد.

وی گفت که دولت اسرائیل بر پایداری و درازمدت بودن آتش بس تأکید دارد و آتش بس موقتی را که هر لحظه می تواند پایمال شود، نمی پذیرد.

نخست وزیر اسرائیل که سه‌شنبه شب با حضور خانم کلینتون در نشست خبری در تل‌آویو حضور پیدا کرده بود، گفت کشورش از یکسو آماده است که عملیات نظامی را در صورت لزوم گسترش دهد و هم آماده توافق است، و تأکید کرد که راهکار دیپلماتیک برای وی و دولتش اولویت دارد.

حماس و جهاد اسلامی فلسطین انتظارات مشخص خود را از آتش بس مطرح کرده و از جمله خواهان تسهیلات جدی در رفع حصر غزه هستند.

خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی حماس و نیز گروه‌های دیگری از سران تشکل های فلسطینی از چند روز پیش در قاهره بسر می برند و مذاکرات با بلندپایگان مصری را در خصوص طرح آتش بس دنبال می‌کنند.

در حالی که سخنگویان حماس روز ۳۰ آبان‌ماه اعلام کرده بودند که در نتیجه تلاش های بین المللی، و بویژه به خاطر کوشش های محمد مرسی، رییس جمهوری مصر، از آخرین ساعت سه شنبه شب آتش بس برقرار خواهد شد، گزارش‌ها حاکی است که این آتش‌بس محقق نشده است.

عملیات هوایی موسوم به «ستون ابر» اسرائیل علیه غزه، اول آذرماه وارد هشتمین روز خود شد. در مقابل نیز تشکل های مسلح فلسطینی فعال در غزه با حملات پی درپی راکتی، روال زندگی در سراسر جنوب و مرکز اسرائیل را شدیداً مختل کرده اند.

رادیوی سراسری اسرائیل اول آذرماه اعلام کرد که ژنرال بنی گانتز، رییس ستاد کل ارتش این کشور به نیروی هوایی دستور داده است که حملات هوایی را شدت بخشند. وی همچنین به نیروهای پیاده‌نظام نیز آماده باش داده است.

بعداز ظهر روز سه شنبه، ۳۰ آبان‌ماه، و در حالی که انتظار می‌رفت آتش بس میان اسرائیل و حماس برقرار‌ شود، از ابعاد حملات هوایی اسرائیل در غزه به میزان محسوسی کاسته شد.

با این‌حال، با محقق نشدن آتش بس، حملات هوایی اسرائیل تجدید شد و از جمله منزل شخصی مشاور اقتصادی اسماعیل هنیه بامداد چهارشنبه، اول آذرماه، مورد بمباران یک جنگنده اسرائیلی قرار گرفت.

در مقابل، و به دنبال حملات نیروهای مسلح فلسطینی دو اسرائیلی کشته شدند و بدین ترتیب، شمار تلفات اسرائیلی ها در هشت روز گذشته به پنج نفر افزایش یافته است

این در حالی است که شمار کشته‌های طرف فلسطینی به مرز ۱۴۰ نفر نزدیک شده است. زخمی ها در میان فلسطینی های غزه نیز بیش از هزار و ۲۰۰ نفر است. در طرف اسرائیلی شماری معدود به طور سطحی زخمی شده اند.

تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس

در عین حال تلاش‌های بین‌المللی برای برقرار آتش بس میان اسرائیل و حماس همچنان ادامه دارد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در این خصوص با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار و گفت‌و‌گو کرده است.

خانم کلینتون که خواستار راه حلی درازمدت برای برقراری ثبات در منطقه شده است، دیدار با دبیرکل سازمان ملل در قاهره را در دستور کار خود دارد.

در کنار وزیر خارجه آمریکا و دبیرکل سازمان ملل متحد که در منطقه هستند، گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان، لورن فابیوس وزیر خارجه فرانسه و نیز دولت ترکیه در تلاش برای برقراری آتش بس هستند.

در این میان، لورن فابیوس وزیرخارجه فرانسه اول آذرماه رژیم ایران را متهم کرد که عامل تشدید حملات راکتی علیه اسرائیل است.

آقای فابیوس در مصاحبه با رادیوی فرانسه گفت راکت های ایرانی در غزه به سوی شهروندان اسرائیل شلیک می شوند و وجود راکت های ایرانی در سایر نقاط منطقه مانند لبنان، ثبات خاورمیانه را به خطر انداخته است.

چین نیز روز چهارشنبه، اول آذرماه اعلام کرد که وضعیت خاورمیانه را دنبال می کند و افزود که در روزهای آینده نماینده ویژه ای را به اسرائیل و مصر اعزام خواهد کرد.

درصورت برقرار نشدن آتش بس، شورای امنیت نیز شامگاه اول آذرماه، نشست خود را دوباره به بررسی این بحران اختصاص خواهد داد.
XS
SM
MD
LG