لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۷

کری: اظهارات روحانی در داووس باید در عمل ثابت شود


جان کری در داووس سوییس- جمعه٬ چهارم بهمن ۱۳۹۲
جان کری در داووس سوییس- جمعه٬ چهارم بهمن ۱۳۹۲
وزیر خارجه آمریکا در نشست داووس ضمن اشاره به اظهارات حسن روحانی در این نشست مبنی بر تمایل ایران برای تعامل با دنیا٬ گفت این اظهارات باید در عمل ثابت شود. وی همچنین از سیاست خارجی آمریکا به ویژه در خاورمیانه دفاع کرد.

جان کری روز جمعه٬ چهارم بهمن‌ماه٬ در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس با استقبال از توافق هسته‌ای ژنو گفت: این توافق٬ برنامه هسته‌ای ایران را به عقب بازگرداند. ایران باید اندوخته اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی را به صفر برساند. ایران نمی‌تواند سانتریفیوژهای خود را افزایش دهد و نسل جدید سانتریفیوژهای خود را نصب کند. ایران نمی‌تواند نیروگاه اراک را تکمیل کند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود: دلیل تحریم‌ها همین بود. همین الان به دلیل همین توافق بازرسان می‌توانند هر روز در فردو و نطنز باشند. همینطور بازرسان هر ماه می‌توانند در اراک باشند. ما زمان رسیدن ایران به بمب اتم را طولانی کرده و آن را بیش از پیش قابل ردیابی کردیم.

وی همچنین از اظهارات روز گذشته حسن روحانی مبنی بر تمایل ایرنا به تعامل با دنیا استقبال کرد.

رئیس جمهور ایران سوم بهمن‌ماه در مصاحبه‌ای در داووس گفت که خواستار تعامل سازنده با دیگر کشورها است و افزود: تعاملات ایران و آمریکا نیز در ماه‌های گذشته وارد مرحله جدیدی شده است و برای اولین بار سیاستمداران دو کشور برای حل اختلافات در موضوع هسته‌ای٬ با هم مذاکره٬ تبادل نظر و حتی اتخاذ تصمیم کرده‌اند. این تحولی مهم در دوران پس از انقلاب اسلامی ایران است.

وی در همین روز در نشست داووس نیز از آمادگی دولتش برای همکاری‌های منطقه‌ای و ایجاد روابط عمیق با کشورهای همسایه ایران سخن گفت.

جان کری روز جمعه در این زمینه اظهار کرد: دیروز پرزیدنت روحانی اینجا بود و گفت ما می‌خواهیم با دنیا وارد تعامل شویم… اگر شما در این سخنان جدی هستید٬ اثبات آن ساده است. کشوری که برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز می‌خواهد٬ به چرخه غنی‌سازی در زیر زمین و رآکتور آب سنگین احتیاجی ندارد.

دفاع کری از سیاست خارجی آمریکا

وزیر خارجه آمریکا در بخشی دیگر از سخنانش از سیاست خارجی آمریکا دفاع کرد و گفت: یک اسطوره و بدفهمی وجود دارد که اگر آمریکا به صورت نظامی در جهان مشارکت و تعامل نداشته باشد٬ خود را از امور جهان کنار کشیده است… آمریکا به خود می‌بالد که بیش از همه زمان‌ها در امور جهان مشارکت دارد. یکی از آن مصادیق تعامل با اروپا و اوکراین و تعامل اقتصادی با اتحادیه اروپا است.

وی همچنین بر تعامل آمریکا با خاورمیانه تاکید کرد و گفت: این‌که می‌گویند آمریکا خود را کنار کشیده٬ یک افسانه است. هیچ‌کس بیش از آمریکا در امور خاورمیانه تعامل ندارد… ما وارد عصر جدیدی از فعالیت‌های دیپلماتیک شده‌ایم.

وزیر خارجه آمریکا افزود: ما همچنان به تعامل خود با خاورمیانه ادامه می‌دهیم٬ از دوستانمان دفاع می‌کنیم٬ امنیت انرژی را تامین می‌کنیم و گسترش سلاح‌های هسته‌ای را تحمل نمی‌کنیم… آمریکا همچنان حامی عربستان٬ امارات و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد بود.

مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها و مسئله سوریه

جان کری روز جمعه همچنین از تلاش آمریکا برای برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها دفاع کرد.

به گزارش روزنامه آمریکایی واشینگتن پست٬ برخی منتقدین معتقدند که آقای کری به جای پرداختن به بحران‌های جدی‌تر٬ زمان خود را بیش از اندازه صرف مسئله اسرائیل و فلسطینی‌ها کرده است.

آقای کری روز جمعه گفت: می‌پرسند چرا دولت اوباما تا این حد روی صلح فلسطینی‌ها با اسرائیل تمرکز کرده است. پاسخ این است که صلح برای همه و از جمله اسرائیل و فلسطینی‌ها بهتر است. اگر گفت‌و‌گوها شکست بخورد٬ با توجه به ترکیب جمعیتی اسرائیل٬ دیگر نمی‌توان اسرائیلی دموکراتیک داشت. این وضع نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

وی همچنین افزود که اسرائیل از این نگران است که یک فلسطین آزاد در کنارش می‌تواند به پایگاهی برای تروریسم و حمله علیه اسرائیل تبدیل شود و به همین دلیل تا این نگرانی وجود دارد٬ نمی‌تواند صلح با فلسطینی‌ها را بپذیرد.

آقای کری افزود: فلسطینی‌ها باید بدانند که در نهایت قلمرو آن‌ها از نیروهای اسرائیلی تخلیه خواهد شد و تصرف به پایان خواهد رسید… اما اسرائیلی ها هم به حق می‌گویند تا زمانی که مطمئن نشوند که کرانه غربی به یک غزه جدید تبدیل نمی‌شود٬ عقب نخواهند نشست.

اشاره وی به عقب کشیدن نیروهای اسرائیلی از نوارد غزه در سال ۲۰۰۵ است که به دنبال آن حملات راکتی علیه اسرائیل از این منطقه آغاز شد.

جان کری روز جمعه همچنین تاکید کرد که صلح میان طرفین نمی‌تواند از طریق سازمان ملل برقرار شود و مسائل باید بین طرفین اسرائیلی و فلسطینی حل شود.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال با اشاره به بحران سوریه٬ بشار اسد را «جذب‌کننده جهادی‌ها و تروریسم‌»‌ دانست و گفت: ما باید به مردم سوریه قدرت بدهیم.

وی تاکید کرد که درگیری‌های سوریه تا زمانی که بشار اسد حکومت را در دست دارد٬ ادامه خواهد داشت و افزود: به خاطر ۱۳۰ هزار نفری که بشار اسد کشته است٬ اپوزیسیون این کشور تا زمانی که اسد در قدرت است٬ دست از نبرد بر نخواهند داشت.
XS
SM
MD
LG