لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

نتانیاهو: جامعه جهانی فریب روحانی را نخورد


بنیامین نتانیاهو در داووس
بنیامین نتانیاهو در داووس
سخنرانی حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در روز پنجشنبه در مجمع جهانی اقتصاد در داووس که در آن تاکید کرد ایران خواهان تولید جنگ افزار اتمی نبوده و با ترور مخالف است، با واکنش فوری رئیس جمهوری و نخست وزیر اسرائیل روبرو شد.

از یک سو شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل در یک کنفرانس خبری در داووس به اظهارات رئیس جمهوری ایران «پاسخ» داد و از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در نطق خود که سه ساعت پس از سخنرانی روحانی انجام شد، مدعی شد که روحانی درصدد «گمراه کردن جامعه جهانی است».

رئیس جمهوری و نخست‌وزیر اسرائیل نیز مانند حسن روحانی از چهارشنبه برای حضور در مجمع جهانی اقتصاد به سوییس رفته‌اند.

شیمون پرز به فاصله کوتاهی پس از سخنرانی حسن روحانی در کنفرانس خبری گفت: «روحانی از نکات مهمی غفلت کرد؛ از لزوم برقراری صلح در خاورمیانه سخنی نگفت؛ نخواست بگوید که زمان صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها فرا رسیده؛ نگفت برای آنکه خونریزی در سوریه متوقف شود ایران دیگر پول و اسلحه برای حزب‌الله لبنان نخواهد فرستاد».

پرز افزود: «روحانی البته نگفت که حکومتی که وی آن را نمایندگی می‌کند، برنامه تولید موشک‌های دوربرد را که قادر به تجهیز به کلاهک هسته‌ای است، ادامه می‌دهد و نیز نگفت که ایران از فعالان تروریستی در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین و قاره آفریقا حمایت می‌کند و می ‌وان اثر انگشت ایران را در نقاط بسیاری در جهان تشخیص داد».

رییس جمهوری اسرائیل این را نیز افزود که کشورش حاضر است «با ملت ایران صلح کند و خواهان جنگ و درگیری نیست» اما به گفته او، «رژیم ایران همچنان کانون حمایت از تروریسم جهانی است».

شیمون پرز این را نیز گفت که «امروز فرصت خوبی در اختیار روحانی بود که سیاست‌های جدیدی برای ایران را اعلام کند ولی این فرصت را هدر داد».

پرز چهارشنبه گفته بود هیات اسرائیلی در این اجلاس به رهبران جهانی خواهد گفت که باید مطالبات از ایران افزایش یابد و تنها به قطع برنامه هسته‌ای ایران محدود نشود.

بنیامین نتانیاهو نیز که حدود سه ساعت پس از سخنرانی حسن روحانی در جمع حاضران در اجلاس داووس سخنرانی می کرد، از «جامعه بین‌المللی» خواست «فریب سخنان روحانی را نخورند».

نتانیاهو در پانلی نیز در این اجلاس در مورد برنامه اتمی ایران گفت: «روحانی مدعی شد که ایران به دنبال جنگ‌افزار هسته ای نیست؛ این در حالی که رآکتور آب سنگین، سانتریفیوژها، و موشک‌های دوربرد ایران تنها می تواند در سلاح هسته‌ای کاربرد داشته باشد».

نخست وزیر اسرائیل گفت «اهداف واقعی ایران در پشت لبخند روحانی پنهان است؛ سران تهران می‌خواهند بدون آنکه از برنامه هسته‌ای خود عدول کنند، تحریم‌ها علیه ایران را رفع نمایند».

نخست‌وزیر اسرائیل افزود: «روحانی خواهان عدم مداخله کشورهای خارجی در امور سوریه شد و این در حالی که ایران خود جنگ افزار در اختیار حکومت (بشار) اسد قرار می‌دهد و به نماینده‌اش، حزب‌الله، دستور می‌دهد مردم بیگناه سوریه را قتل عام کند».

نتانیاهو این را نیز گفت که «روحانی می‌گوید می‌خواهم تصویر دیگری از ایران را برای جهان ترسیم کنم اما در همین روزهای گذشته ده‌ها انسان دیگر در کشور او اعدام شده‌اند؛ آیا او به این اعدام‌ها اعتراض کرده است؟؛ او باید بگوید چگونه کشتار بی‌گناهان در منطقه را محکوم می‌کند درحالی که کشور خودش شاهد این اعدام‌هاست؟».

نتانیاهو همچنین گفت اسرائیل خواهان «صلح واقعی است و نمی‌خواهد به یک کشور دو ملیتی تبدیل شود؛ اسرائیل می‌خواهد کشور فلسطین برای فلسطینی‌ها برپا شود اما باید اطمینان یابد که چنین کشوری به نماینده دیگری برای حکومت اسلامی ایران در منطقه مبدل نمی‌شود».

حسن روحانی در سخنرانی‌اش در مجمع جهانی اقتصاد سرمایه‌گذاران بین المللی را به بازگشت به ایران و از سرگیری همکاری با ایران دعوت کرده بود.

این فراخوانی آقای روحانی در حالی است که اسرائیل از کاهش تحریم‌ها و احتمال بازگشت شرکت‌های جهانی به ایران عمیقاً ناخشنود است.

نخست‌وزیر اسرائیل کاهش تحریم‌ها و توافق هسته‌ای موقتی با ایران را «اشتباه» نامیده و گفته است توافق نهایی «باید قطار هسته‌ای ایران را از ریل خارج کند».

مقامات ارشد اسرائیلی در حالی بلافاصله نسبت به سخنرانی روحانی موضع‌گیری کردند که حسن روحانی در تمامی گفته‌هایش نامی از اسرائیل نبرد.
XS
SM
MD
LG