لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

نخست وزیر لبنان: انفجار بیروت با بحران سوریه مرتبط است


نجیب میقاتی می‌گوید اگرچه قصد داشت از سمت خود استعفا کند، به درخواست رئیس جمهور لبنان فعلا در سمت خود می‌ماند.
نجیب میقاتی می‌گوید اگرچه قصد داشت از سمت خود استعفا کند، به درخواست رئیس جمهور لبنان فعلا در سمت خود می‌ماند.
۲۹ مهرماه و یک روز پس از انفجار بیروت، نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، این واقعه را مرتبط با ناآرامی‌های سوریه دانست. وی همچنین افزود که به درخواست رئیس جمهور لبنان، همچنان در سمت خود باقی می‌ماند.

به گزارش آسوشیتد پرس، نجیب میقاتی، روز شنبه، ۲۹ مهرماه گفت که فکر می‌کند دمشق، پشت انفجارهای بیروت باشد. پیشتر سمیر جعجع، رییس حزب نیروهای لبنانی، و اپوزیسیون این کشور نیز حکومت سوریه را در این انفجار که به مرگ وسام حسن، مسئول اداره اطلاعات سازمان امنیت لبنان انجامید، متهم کرده‌اند.

نجیب میقاتی اظهار کرد: «نمی‌خواهم پیش از تحقیقات قضاوت کنم، اما درواقع ما نمی‌توانیم جنایت دیروز را بی‌ارتباط با کشف توطئه‌های بمب‌گذاری (میشل سماحه) بدانیم.»

میشل سماحه، وزیر پیشین لبنانی، چندی پیش و به دنبال تحقیقات صورت گرفته از سوی وسام حسن، به اتهام برنامه‌ریزی برای بمبگذاری در مناطقی از لبنان با هماهنگی با نظام سوریه دستگیر شد.

نخست وزیر لبنان در حالی از مرتبط بودن حکومت سوریه با این انفجار سخن به میان آورده است که جمهوری اسلامی ۲۹ مهرماه ضمن محکوم کردن انفجار بیروت، اسرائیل را در این واقعه متهم کرد.

رامین مهمان‌پرست در اظهاراتی که در وبسایت رسمی وزارت خارجه ایران منتشر شده، گفت: «بدون شک دشمن اصلی مردم لبنان و منطقه، رژیم صهیونیستی است که از ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه سود می‌برد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایگال پالمور، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل در واکنش این اظهارات گفته است: « جمهوری اسلامی، اسرائیل را حتی در بدی هوای ایران مقصر می‌داند، بنابراین آیا امکان دارد آن‌ها برای هر چیزی به صورت اتوماتیک اسرائیل را محکوم نکنند؟»

به دنبال وقوع انفجار در بیروت، گروه ۱۴ مارس، گروه منتقد حزب الله و نظام سوریه که وسام حسن نیز از اعضای آن بود، خواستار استعفای نجیب میقاتی از پست نخست وزیری شدند.

آقای میقاتی روز ۲۹ مهرماه گفت که پیشنهاد استعفایش را به میشل سلیمان، رئیس جمهور لبنان داده است، اما آقای سلیمان از او خواسته است تا «برای مدتی» دست نگه‌ دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز آقای میقاتی گفت: «در جلسه‌ای که با رئیس جمهور داشتم، به آقای سلیمان گفتم اصراری به نخست وزیری ندارم و افزودم که لازم است که به فکر تشکیل دولت جدیدی باشیم... با این‌حال با توجه به این‌که اکنون خطر بروز ناآرامی در لبنان وجود دارد، درخواست آقای سلیمان مبنی بر ماندن در این سمت را پذیرفتم.»

نخست وزیر لبنان خاطرنشان کرد که در حال حاضر استعفایش را به تعویق می‌اندازد.

به دنبال انفجار روز جمعه در بیروت که دستکم سه کشته برجای گذاشت ، روز شنبه، در لبنان عزای عمومی اعلام شده است.
XS
SM
MD
LG