لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۹

پیشنهاد ثبت نام همزمان خاتمی و هاشمی رفسنجانی


روزنامه‌های تهران امروز و بهار از «شوق اصولگرایان به نامزدی، میل دولت به ماندگاری» خبر داده‌اند. روزنامه جهان صنعت با اشاره به افزایش نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، نوشته است که در آستانه انتخابات «همه احساس تکلیف می کنند». روزنامه رسالت نیز از قول محمدعلی موحدی کرمانی، امام جمعه تهران نوشته «رای‌دهندگان در جرم و تقصير رئيس جمهور نامناسب شريک‌اند».

داوود محمدی، سردبیر روزنامه شرق در سرمقاله این روزنامه با تیتر «وضعیت سوم» به بررسی سناریوهای مختلف انتخاباتی پرداخته و پیشنهاد کرده است که «محمدخاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی» به طور همزمان برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند.

روزنامه‌های تهران امروز و خراسان خبر داده‌اند که «ارز مبادله‌ای جايگزين ارز مرجع شد» و به همین دلیل «داروهای گران برای بار سوم گران‌تر می‌شوند».

روزنامه جام جم در شماره شنبه از «هشدار رئیس انجمن تولیدكنندگان جوجه یک روزه» درباره «بازگشت بحران به صنعت مرغ و تخم مرغ» خبر داده است.

«شوق اصولگرایان به نامزدی،میل دولت به ماندگاری»

روزنامه‌های تهران امروز و بهار از «میل دولت به ماندگاری» خبر داده‌اند. روزنامه‌های رسالت نیز از قول محمدعلی موحدی کرمانی، امام جمعه تهران نوشته است: «رای‌دهندگان در جرم و تقصير رئيس جمهور نامناسب شريک‌اند.»

روزنامه شرق گزارشی از سفر محمود احمدی نژاد و اسفندیار رحیم مشایی به سمنان منتشر کرده و نوشته است در «همایش حضور» که دراین شهر برگزار شد، احمدی‌نژاد پرچم ایران را به مشایی که «این روزها زمزمه‌هایی درباره نامزدی او در انتخابات آینده مطرح است»، سپرد.

روزنامه جهان صنعت نیز در تیتر یک شماره بیست و چهارم فروردین ضمن مروری بر اعلام نامزدی شمار قابل توجهی از چهره‌های وابسته به جناح حاکم، نوشته است «همه احساس تکلیف کرده‌اند».

روزنامه بهار در گزارشی با تیتر «شوق اصولگرایان به نامزدی و میل دولت به ماندگاری» به بررسی شکاف در جناح حاکم و «چالش‌ انتخاباتی اصولگرایان» پرداخته است.

این روزنامه نوشته است که «اصولگرایان برای رسیدن به خط پایان انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم باید ابتدا از مانع "خود" عبور کنند؛ از "خود"‌های متکثری که هر روز به جمع نامزدهای اصولگرا اضافه می‌شوند». بهار افزوده است که علاوه بر این، اصول‌گرایان مایل به نامزدی در انتخابات باید «از "خودی" که دیگری‌تر از هر رقیبی ایستاده» نیز عبور کنند.

اظهارات علی یونسی، وزیر پیشین اطلاعات نیز در روزنامه بهار منتشر شده که گفته است: «بدون حضور اصلاح حطلبان انتخابات ابتر و ناقص است.»

روزنامه تهران امروز در گزارشی با تیتر «تبعات نگاه سلیقه‌ای به حقوق ملت» با اشاره به اینکه محمود احمدی‌نژاد «برای نهادهای نظارت بر انتخابات خط و نشان كشيده»، نوشته است: «سابقه سیاسی محمود احمدی‌نژاد نشان از آن دارد که طبلی که این روزها وی بر آن می‌کوبد، نه از سر دلسوزی و اعتقاد بلکه صرفا از سر نگرانی‌اش برای ردصلاحیت اطرافیانش است.»

محمدعلی اسفنانی، عضو کمیسیون قضایی نیز در یادداشتی در روزنامه تهران امروز نوشته است که «برخی رفتارهای اخير دولت در زمينه انتخابات و تاييد صلاحيت افراد به‌گونه‌ای بوده كه باعث شده اين تناقض به وجود ‌آيد كه اگر دولت با روند قانونی تاييد صلاحيت كانديداهای رياست‌جمهوری مسئله دارد، درباره اين روند در انتخابات ۸۸ كه دولت كنونی از دل آن درآمد چه ديدگاهی دارد و با اين موضوع چگونه بايد برخورد شود؟»

روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم اما اظهارات محمدعلی موحدی کرمانی،امام جمعه تهران را درباره «سهیم بودن رای دهندگان در جرم و تقصیر رئیس جمهور نامناسب» مورد توجه قرار داده است.

محمدعلی موحدی کرمانی تا سال ۱۳۸۴، سمت نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران را بر عهده داشت، در نماز جمعه این هفته تهران گفته است: «اگر خدای ناکرده مردم کوتاهی کنند و امانت را به کسی که شايسته آن نيست بسپارند و او در دوران مسئوليتش قصور و تقصير کند، مردم هم در اين جرم و کوتاهی شريک‌اند.»

به نوشته روزنامه رسالت، محمدی کرمانی همچنین گفته است که «کانديداهای رياست جمهوری مسئوليت را در حکومت اسلامی امانت الهی بدانند، نه يک لقمه شيرين».

«وضعیت سوم» در انتخابات؛ پیشنهاد ثبت نام همزمان خاتمی و رفسنجانی

روزنامه شرق در سرمقاله شماره شنبه ضمن پیشنهاد «ثبت نام همزمان محمد خاتمی و اکبرهاشمی رفسنجانی برای نامزدی در انتخابات»، آن را «وضعیت سوم» و روشی برای تغییر معادلات انتخابات آینده توصیف کرده است.

داوود محمدی، سردبیر روزنامه شرق در سرمقاله این روزنامه با تیتر «وضعیت سوم» به بررسی سناریوهای مختلف انتخاباتی پرداخته و پیشنهاد کرده است که «محمدخاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی» به طور همزمان برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند.

سردبیر روزنامه شرق با اشاره به اینکه «طیف تندروی اصولگرایان و حامیان دولت، استراتژی‌ای را برگزیده‌اند که با اعمال فشار تبلیغی و در مواردی، کاربرد تهدید، خاتمی و هاشمی را وادار یا مجاب سازند که عطای نامزدی را به لقایش ببخشند»، نوشته است که در مقابل باید دو گزینه «فقط خاتمی» یا «فقط هاشمی» را به کناری گذاشت و به «‌وضعیت سوم» اندیشید که مبنای آن «هم خاتمی و هم‌هاشمی» و «ثبت‌نام همزمان هر دو شخصیت به عنوان نامزد انتخاباتی است.»

روزنامه شرق به بررسی سناریوهای احتمالی در صورت «ثبت نام همزمان محمدخاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی» پرداخته و درباره گمانه نخست یعنی « رد صلاحیت هر دو نامزد» نوشته است: «تحقق این انگاره در فضای انتخاباتی سال ۹۲ که بر مبنای مشارکت حداکثری هدف‌گذاری شده است، بعید به نظر می‌رسد.» وی با این‌حال افزوده است که تحقق این فرض، «از ناهمواری مسیر حضور همه سلایق کشور در کارزار انتخاباتی - رقابتی حکایت خواهد داشت» و علاوه بر این «چنین رخدادی تندروهای رقیب را از کاربرد تبلیغات مبتنی بر متهم‌سازی خاتمی و هاشمی به رقابت‌گریزی به دلیل ضعف پایگاه اجتماعی، پیشاپیش خلع سلاح خواهد کرد».

داوود محمدی نوشته است که درحالت دوم، یعنی «رد صلاحیت یک نامزد و تایید صلاحیت دیگری» نیز «نامزد رد صلاحیت ‌شده می‌تواند حمایت خود را از نامزد تایید صلاحیت ‌شده اعلام کند و از حامیانش بخواهد تا آرای خویش را به نفع نامزد باقیمانده در عرصه رقابت واریز کنند»، مشابه اقدام خاتمی در انتخابات سال ۸۸، اما با این تفاوت که در برهه کنونی، این اقدام توسط دو نامزد «ناهم‌جناح» و در مرحله «پس از ثبت‌نام» رقم خواهد خورد.

«تایید صلاحیت هر دو نامزد» هم سومین گمانه‌ای است که سردبیر روزنامه شرق درباره آن نوشته و توضیح داده است که در چنین وضعیتی، «پس از تبادل نظر و توافقی که دست‌یافتنی است»، خاتمی یا هاشمی «کناره‌گیری خود را به سود دیگری اعلام کرده و رای‌آوری ناشی از اعتبار سیاسی خویش را به نامزد فعال در رقابت منتقل می‌کند» و این «هم‌افزایی‌آرایی هواداران پرشمار هر دو نامزد، وزن سرمایه اجتماعی - انتخاباتی نامزد باقیمانده را افزون‌تر می‌کند».

سرمقاله نویس روزنامه شرق به «تاثیرات سیاسی» ثبت نام همزمان محمدخاتمی و هاشمی رفسنجانی و کناره‌گیری یکی به نفع دیگری پس از عبور از مرحله بررسی صلاحیت‌ها نیز اشاره کرده و نوشته است: «از قوه به فعل رسیدن این سناریو تاثیرات کوتاه‌برد، میان‌برد و دوربرد گوناگونی برجای خواهد گذاشت.»

شرق از «الگوسازی سیاسی-فرهنگی»، «ارتقای انگیزش هواداران» و «استحکام فزون‌تر پایگاه اجتماعی خاتمی و هاشمی» به عنوان برخی از « تاثیرات سیاسی» اجرای سناریوی «هم خاتمی، هم هاشمی» یاد کرده است.

داروهای گران برای بار سوم گران‌تر می‌شوند

روزنامه‌های تهران امروز و خراسان خبر داده‌اند که «ارز مبادله‌ای جايگزين ارز مرجع شد» و به همین دلیل «داروهای گران برای بار سوم گران‌تر می‌شوند.»

زهرا کشوری در گزارشی با تیتر «جان مردم قربانی بی‌عدالتی تصميم‌گيران»، در روزنامه تهران امروز نوشته است که «تلاش‌ها برای راضی كردن بانك مركزی برای تامين ارز دارويی در سال ۹۱ به جايی نرسيد» و دولت با جايگزينی ارز مبادله‌ای به جای ارز مرجع برای تجهيزات پزشكی و دارويی «آب پاكی را روی دست همگان ريخت».

به نوشته این روزنامه مهدی سليمان‌‌جاهی، سرپرست دفتر کل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نیز «جايگزينی ارز مبادله‌ای به جای ارز» را به طور «رسمی» اعلام کرده است.

روزنامه تهر ان امروز با طرح این پرسش که حالا «وضعيت مردمی كه براساس قانون بايد زير ۳۰ درصد از هزينه‌های پزشكی را پرداخت كنند در سال جديد چه می‌شود؟»، نوشته است: «هرچند وزارت بهداشتی‌ها سعی می‌كنند از كنار افزايش قيمت‌ها بگذرند وسوال خبرنگاران را پاسخ ندهند، زمانی كه كارشناسان بورس از افزايش قيمت داروهای توليد داخل تا ۵۰ درصد خبر می‌دهند، معلوم است كه وضعيت دارو و تجهيزاتی كه از خارج وارد می‌شود با توجه به ارز مبادله‌ای به كجا خواهد انجاميد.»

روزنامه تهران امروز نوشته است موج گرانی دارو برای سومین بار درحالی آغاز شده است که «بيش از هرچيزی بيماران خاص از جمله سرطانی‌ها، هموفيلی‌ها و... دربه در تامين دارو هستند و قيمت برخی از این داروها از جمله داروهای مبتلايان به‌ام. اس و بيماران سرطانی از ۲۰ ميليون تومان هم گذشته است».

روزنامه خراسان نیز از افزایش ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت داروها خبر داده و از قول سرپرست دفترکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نوشته است: «بر مبنای برآوردها، داروهای توليد داخل حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزايش قيمت می‌يابد، اما داروهای وارداتی با تخصيص ارز مبادله‌ای صد درصد دستخوش تغييرات قيمتی می‌شود و اگر ارز مبادله‌ای بگيرد، تقريبا تا دو برابر افزايش قيمت پيدا می‌کند.»

هشدار درباره بازگشت بحران به صنعت مرغ و تخم مرغ

روزنامه جام جم در شماره شنبه از «هشدار رئیس انجمن تولیدكنندگان جوجه یک روزه» درباره «بازگشت بحران به صنعت مرغ و تخم مرغ» خبر داده است.

به نوشته این روزنامه حسن مهربانی، رئیس انجمن تولیدكنندگان جوجه یک‌ ‌روزه گفته است: «اگر دولت اصلاح قیمت و خرید تضمینی مرغ را طی چند روز آینده آغاز نكند، همانند سال ۹۰ و ۹۱ با بحران صنعت مرغ و تخم مرغ مواجه خواهیم شد.»

روزنامه جام جم از قول حسن مهربانی نوشته است که «قیمت مرغ زنده به حدود سه هزار و صد تومان رسیده است»، اما «این قیمت تولیدكنندگان را به شدت در حاشیه زیان قرار داده است و زمانی كه قیمت مرغ تا این حد افت می كند به طور طبیعی شاهد امتناع تولیدكنندگان از تولید مرغ خواهیم بود».

روزنامه جام جم یادآوری کرده است که زیان تولیدکنندگان مرغ در سال ۹۰ سبب کاهش تولید مرغ و تخم مرغ و پس از آن کمبود و موج گرانی مرغ و تخم مرغ در ایران شد.

این روزنامه از قول رئیس انجمن تولیدكنندگان جوجه یک روزه نوشته است که «دولت باید پس از اتمام تعطیلات عید نوروز به اصلاح قیمت‌ها پرداخته و ذخیره سازی مرغ را آغاز كند» اگرچه «هنوز انجام این كار را جدی نگرفته است»، ضمن اینکه دولت «نرخ تورم را باید در قیمت‌ها حساب كرده و پس از تعیین قیمت مناسب برای خرید تضمینی، به موقع مرغ را از تولیدكننده و تشكل‌ها خریداری كند.»

جام جم افزوده است که «تخصیص ندادن ارز لازم برای ترخیص نهاده‌هایی كه اكنون در بنادر كشور متوقف شده‌اند»، سبب شده است تا «ظرف یک ماه اخیر قیمت سویا و ذرت از ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا كند».
XS
SM
MD
LG