لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۰

عراقچی: نگارش پیش‌نویس توافق نهایی در دستور کار مذاکرات وین است


عباس عراقچی٬ معاون وزیر خارجه ایران٬ می‌گوید نگارش کامل متن توافق نهایی اتمی «طی چند جلسه» انجام خواهد شد.
عباس عراقچی٬ معاون وزیر خارجه ایران٬ می‌گوید نگارش کامل متن توافق نهایی اتمی «طی چند جلسه» انجام خواهد شد.
چهارمین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ در حالی قرار است روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت در وین٬ پایتخت اتریش٬ برگزار شود که به گفته عباس عراقچی، آغاز نگارش متن مکتوب توافق نهایی هسته‌ای در دستور کار این دور از مذاکرات قرار دارد.

چهارمین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک از ۲۳ تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه در وین برگزار می‌شود و قرار است در این دور از مذاکرات طرفین توفق اولیه را نهایی و مکتوب کنند.

در این خصوص عباس عراقچی٬ معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران٬ روز دوشنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا٬ با بیان این‌که همه موضوعات مربوط به مذاکرات گام نهایی قبلا مورد بحث قرار گرفته٬ گفت: «تلاش می‌کنیم در مذاکراتی که از فردا آغاز می‌شود٬ این دیدگاه‌ها به هم نزدیک‌تر و نهایتا روی کاغذ بیاید و مکتوب شود.»

آقای عراقچی افزود که نگارش متن توافق جامع در این دور از مذاکرات آغاز می‌شود٬ اما گفت‌و‌گو درباره مقدمات و کلیات و چارچوب آن به دلیل تنوع و کثرت موضوعات و پیچیدگی به جلسات بیشتری نیاز دارد.

به گفته این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران٬ نگارش کامل متن توافق نهایی «طی چند جلسه» انجام خواهد شد.

ايران، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان پس از ۱۰ سال اختلاف نظر درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی، سوم آذر ۹۲ به توافقی شش ماهه درباره اين موضوع دست يافتند.

در جریان سه دور مذاکرات هسته‌ای از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی، دو طرف بر سر لغو تحریم‌ها و تعلیق غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران به طور مفصل به بحث نشستند و در هر دوره نتایج مذاکرات را مثبت ارزیابی کردند.

حال ایران و شش قدرت جهانی در تلاش هستند که تا پیش از به اتمام رسیدن موعد توافق موقت هسته‌ای در ۲۹ تیرماه٬ به توافقی جامع و نهایی دست پیدا کنند.

محمد جواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران٬ در این خصوص گفته است: «سه ماه اول مذاکرات با کشورهای ۱+۵ بحث کردیم تا صورت مسئله برای دو طرف مشخص شود و پس از آن در سه ماه دوم توافق را روی کاغذ بیاوریم.»

در همین راستا قرار است تیم مذاکره کننده ایران روز سه شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه به وین سفر کند.

به گفته عباس عراقچی قرار است در این دور از مذاکرات عمده گفت‌و‌گوها میان کاترین اشتون٬ رییس تیم مذاکره‌کننده ۱+۵ و محمدجواد ظریف برگزار شود و جلسات عمومی و دو جانبه‌ای نیز در حاشیه این مذاکرات برپا خواهد شد.
XS
SM
MD
LG