لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

لاریجانی: روند مذاکرات اتمی نشان می‌دهد که می‌توان به نتیجه رسید


علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، عصر چهارشنبه دهم اردیبهشت ماه، در جلسه شورای اداری استان هرمزگان، ضمن حمایت از عملکرد اقتصادی دولت حسن روحانی، در مورد مذاکرات هسته‌ای گفت روند آن نشان می‌دهد «شرایط در مرحله‌ای است که می‌توان به نتایجی رسید».

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، آقای لاریجانی در این جلسه «با یادآوری تلاش تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای» ایران گفته است «شرایط در مرحله ای است که می توان به نتایجی رسید».

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نیز از قول رئیس مجلس ایران، با تاکید او بر «حساس بودن وضعیت فعلی کشور» که ناشی از «شرایط بین‌المللی و پیچیدگی‌های» آن عنوان شده، نقل کرده است که «شرایط فعلی در حال گذار است».

او در عین حال با اشاره به «وضعیت نامطلوب» سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی در ایران می‌گوید دولت حسن روحانی «مشکلات را فهمیده و با جهت‌گیری درست، سعی دارد همه تلاش‌ها را به سمت رونق اقتصادی معطوف کند».

آقای لاریجانی بر کم بودن بودجه عمرانی در بودجه جاری تاکید کرده است. او از سوی دیگر می‌گوید در «قانون بودجه تسهیلات مناسبی برای سرمایه‌گذاری فراهم شده و در قانون برنامه هم قوانین مختلفی همچون قانون کسب و کار برای سهولت سرمایه‌گذاران به تصویب رسیده اکه نیاز به اجرای دولت دارد».

رئیس مجلس ایران در عین حال می‌گوید دولت یازدهم «عزم خود را برای سرمایه‌گذاری جزم کرده است».

او بار دیگر از «عدم برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب» در «سال‌های قبل» که آن را دلیل عمده نامطلوب بودن اقتصاد عنوان کرده انتقاد کرده است؛ آنچه به گفته لاریجانی ایران را «با رشد اقتصادی منفی پنج و نیم روبه‌رو کرده است».

علی لاریجانی در سخنرانی خود در شورای اداری استان هرمزگان بر «افزایش حوزه اختیارات» شورای اداری استان‌ها نیز تاکید کرده و آن را بر «رونق تولید» تاثیرگذار دانسته است.

طی روزهای گذشته مقام‌های دولتی ایران نیز در مورد اوضاع اقتصادی این کشور سخن گفته‌اند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، خود نهم اردیبهشت ماه در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت «ما به مردم وعده داده بودیم که تلاش خواهیم کرد تورم ۱۲ ماهه را تا پایان سال [۹۲] به ۳۵ درصد برسانیم که این کار را انجام دادیم و طبق اعلام بانک مرکزی تا پایان سال تورم ۱۲ ماهه ما به ۳۴ درصد رسید».

او این کار را در تاریخ ایران «بی‌سابقه» دانسته است.

آقای روحانی در عین حال به تحریم‌های ناشی از برنامه اتمی ایران نیز اشاره کرده بود؛ برنامه‌ای که نتیجه‌بخش بودن مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی بر سر آن با خوشبینی رئیس مجلس ایران روبه‌رو شده است.

حسن روحانی گفته بود مردم از رفع تحریم‌ها «خوشحال هستند» ولی «اقلیت ناچیزی هم هستند که عصبانی هستند چون از این کار لطمه می‌خورند و در گذشته سوء استفاده کردند و لذا برخی از تخریب‌های دولت هم از این نشات می‌گیرد».

مذاکرات اتمی دولت یازدهم با کشورهای ۵+۱، میان گروهی از اصول‌گرایان تندرو با منتقدانی روبه‌رو است. برخی از آنها این مذاکرات را «تیر خلاص» به برنامه اتمی نامیده‌اند.

کمتر از دو هفته به برگزاری دور تازه مذاکرات هسته‌ای تهران و ۵+۱ باقی مانده است. در این زمان دیپلمات‌های ارشد شش کشور طرف گفت‌وگو با ایران، برای تدارک آن، دیداری در بلژیک داشته‌اند.

ایران و طرف‌های گفت‌وگوی آن بر سر برنامه هسته‌ای بنا دارند تا پیش از پایان یافتن توافق موقت ژنو، یعنی تا ۲۹ تیر ماه، به توافقی جامع و نهایی دست پیدا کنند.
XS
SM
MD
LG