لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

اوباما فرمان اجرایی تحریم‌های کنگره آمریکا علیه ایران را امضا کرد


باراک اوباما بارها تاکید کرده است که نخواهد گذاشت ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.
باراک اوباما بارها تاکید کرده است که نخواهد گذاشت ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز سه شنبه، ۱۸ مهرماه، دستور العمل اجرايی اعمال تحريم‌های جديد عليه ايران را امضا کرد. کلیات این بسته تحریمی مردادماه به تصویب کنگره و امضای رییس جمهوری آمریکا رسیده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، بر اساس این تحریم‌ها افراد و شرکت‌هایی که به مبادلات مالی و همچنین فروش و حمل و نقل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران کمک کنند، در معرض تحریم قرار می‌گیرند.

طبق این طرح همچنین در صورت تخطی شرکت‌ها و شعبه‌های تجاری از موارد تحریمی، شرکت‌های مادر مرتبط با شعبه‌های مزبور نیز می‌توانند هدف تحریم‌قرار بگیرند.

به گزارش روزنامه وال استریت جورنال، مجازات های تازه راه‌ فرار از تحریم‌های فعلی علیه ایران را می‌بندد و برنامه‌های بیشتری را برای اعمال تحریم‌ علیه اشخاص ایرانی در اختیار آمریکا قرار می‌دهد.

این طرح همچنین قدرت عمل بیشتری در اختیار خزانه داری و وزارت خارجه آمریکا قرار می‌دهد تا تحریم‌ها را به صورت موثرتر به اجرا در بیاورند.

تامی ویتور، سخنگوی شورای امنيت ملی در کاخ سفيد روز سه شنبه در بیانیه‌ای با اشاره به «نتایج گسترده» تحریم‌ها بر ضد تهران گفت: در صورت عدم پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی خود در قبال برنامه هسته‌ای‌اش، «شکی نیست» که آمریکا و هم‌پیمانانش بر شدت تحریم‌ها علیه ایران می‌افزایند.

فرمان اجرای تحریم‌های جدید در حالی صادر شده است که ایران در حال حاضر در شرایط اقتصادی نابسامانی قرار دارد و بازار ارز ایران در هفته های اخیر شاهد نوسان‌های شدیدی بوده است.

در چنین شرایطی علیرغم تأکید برخی از مقام های جمهوری اسلامی بر بی‌تأثیر بودن تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، تحریم‌ها را یکی از دلایل وضعیت فعلی اقتصادی ایران می‌داند.

تحریم‌های جدید آمریکا حاصل طرح‌های ارائه شده از سوی دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا است.

مجلس نمايندگان آمريکا متن مورد نظر خود از تشديد تحريم‌ها را زمستان سال ۹۰ و مجلس سنا نیز طرح خود را بهار ۱۳۹۱ آماده کرد و پس از آن این دو مجلس کوشیدندد تا طرحی هماهنگ تهیه کنند.

در نهایت کنگره آمريکا ۱۱ مردادماه طرح تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی را تصویب کرد. این طرح ۱۳ مردادماه نیز به امضای باراک اوباما رسید.

هدف از این تحریم‌ها بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای است. غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای ابعاد نظامی است و آژانس نیز تا کنون بارها نسبت به برخی فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ابراز شک و نگرانی کرده است.

این در حالی است که ایران بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تأکید می‌کند، اگرچه تا کنون حاضر به همکاری کامل با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشده است.
XS
SM
MD
LG