لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۵

پورمحمدی و کواکبیان برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام نامزدی کردند


مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور و مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردمسالاری با اعلام نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، به جمع رقیبان انتخاباتی پیوستند.

مصطفی پور محمدی روز شنبه، ۲۶ اسفندماه در گفت‌و گو با وبسایت خبرآنلاین اعلام کرد که «به صورت جدی» کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم است. وی که می‌گوید از جانب اصولگرایان قصد شرکت در انتخابات را دارد ضمن اظهار این که «گرایش‌های تحولی»، محور شعارهای انتخاباتی‌اش خواهد بود، اصلاح‌طلبان را «رقیبی جدی» دانست.

در همین روز مصطفی کواکبیان، نماینده اصلاح‌طلب مجلس پیشین و دبیرکل حزب مردم‌سالاری نیز در یک نشست خبری، رسما نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آینده اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، وی «دولت اخلاق» را شعار انتخاباتی خود عنوان کرد و افزود که فصل‌الخطاب دولت او قانون اساسی و رهبر جمهوری اسلامی هستند.

اعلام نامزدی این دو چهره سیاسی در حالی صورت می‌گیرد که محمدرضا باهنر، نماینده اصولگرای مجلس نیز ۲۳ اسفندماه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده اعلام نامزدی کرد و همچنین نزدیکان به حسن روحانی، عضو مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز از شرکت او در رقابت‌های انتخاباتی خبر داده‌اند.

غلامعلی دهقان، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه ۲۳ اسفندماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، حسن روحانی را یک چهره «میانه رو» و نه «اصلاح‌طلب» دانست و گفت که کاندیداتوری آقای روحانی در انتخابات قطعی است.

پیش از این نیز شماری از چهره‌های اصولگرا برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده اعلام نامزدی کرده بودند.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز ۱۴ اسفندماه در کردستان به طور رسمی کاندیداتوری خود را اعلام کرد.

علی‌اکبر ولایتی، غلامعلی حداد عادل، مشاوران رهبر جمهوری اسلامی، و محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، نیز به عنوان اعضای ائتلاف ۲+۱ روز ۱۳ اسفندماه در تهران نشست خبری برگزار کردند.

همچنین منوچهر متکی، وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی، هشتم اسفندماه در نامه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرد، نامزدی‌اش را برای انتخابات ریاست جمهوری آینده رسما اعلام کرد.

محمد سعیدی‌کیا، وزیر پیشین مسکن و شهرسازی در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز دی‌ماه اعلام کرده بود که در انتخابات ریاست جمهوری نامزد خواهد شد.

در حالی که وزنه رقابت‌های انتخاباتی تا این لحظه به نفع اصولگرایان سنگین است، ۹۱ چهره اصلاح طلب از محمد خاتمی خواسته‌اند تا در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ نامزد شود.

وزیران سابق، نمایندگان دوره‌های پیشین مجلس و فعالان سیاسی و فرهنگی در نامه‌ای سرگشاده به محمد خاتمی، از وی خواسته‌اند با توجه به «سابقه ممتازی» که در اداره کشور دارد و همچنین «محبوبیت کم‌نظیر» او، در انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد شود.

بنا بر اعلام وزارت کشور، ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آینده روز ۱۷ اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد.

یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران قرار است ۲۴ خردادماه ۱۳۹۲ برگزار شود.
XS
SM
MD
LG