لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۴

رفسنجانی: مذاکرات هسته‌ای نشان داد غرب اهل تعامل نیست


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی می‌گوید که مذاکرات اخیر هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ در مسکو نشان‌دهنده آن است که طرف غربی اهل تعامل نیست و به دنبال زورگویی است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، روز چهارشنبه، ۳۱ تیرماه، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اخیر گفت: «این مذاکرات نشان داد که طرف‌های غربی اهل تعامل نیستند و صداقت ندارند و تنها زورگویی را مبنای کار خود قرار داده‌اند تا فرصت لازم را برای اهداف آینده به دست آورند.»

وی که در دیدار با جمعی از روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم این سخنان را بیان می‌کرد افزود: «در واقع آنان می‌خواهند پرونده زورگویی‌شان همچنان باز باشد و در سایه آن سیاست‌های استکباری خود را دنبال کنند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس ضمن اشاره به این اظهارات آورده است که «اگرچه آقای هاشمی و اطرافیانش بیش از تندرویان (نظام جمهوری اسلامی) به سازش با غرب تمایل دارند، این سخنان نشانگر سرخوردگی‌شان از مذاکرات اخیر است».

در جریان مذاکرات اخیر میان ایران و گروه ۵+۱ در مسکو، طرفین تنها با برگزاری مذاکراتی در سطوح «کارشناسی» و «فنی» در تیرماه و در استانبول موافقت کردند.

در همین زمینه روز چهارشنبه، بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز از این‌که ایران و ۵+۱ در مذاکرات مسکو نتوانستند به توافقی دست یابند، ابراز تأسف کرد.

بان گی مون در بیانیه‌ای که توسط سخنگویش قرائت شد، ضمن ابراز تأسف از عدم پیشرفت مذاکرات هسته‌ای در مسکو، بر تدوام پیگیری دیپلماتیک مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی تأکید کرد.

دور تازه گفت‌و‌گوهای هسته‌ای میان ایران و نمایندگان گروه پنج به علاوه یک پس از ۱۵ ماه وقفه فروردین‌ماه سال جاری در استانبول آغاز شد و پس از آن در بغداد و مسکو پی گرفته شد. تا این‌ لحظه هیچ یک از این مذاکرات نتیجه‌ای عینی و عملی در برنداشته است.
XS
SM
MD
LG