لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۱

روسیه از آمریکا به دلیل عدم صدور ویزا برای ابوطالبی انتقاد کرد


حمید ابوطالبی از سوی آمریکا به دست داشتن در ماجرای اشغال سفارت آمریکا در ایران در سال ۱۳۵۸ متهم است.
حمید ابوطالبی از سوی آمریکا به دست داشتن در ماجرای اشغال سفارت آمریکا در ایران در سال ۱۳۵۸ متهم است.
روسیه روز چهارشنبه از آمریکا به دلیل خودداری از صدور ویزا برای حمید ابوطالبی٬ سفیر پیشنهادی ایران برای سازمان ملل٬ انتقاد کرد و آن را نقض تعهدات آمریکا به عنون کشور میزبان مقر سازمان ملل دانست.

به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس٬ وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه ۲۷ فروردین‌ماه اعلام کرد که مسکو از تصمیم آمریکا برای خودداری از صدور ویزا برای حمید ابوطالبی «حیرت‌زده» شده است و اعلام کرد: «این قبیل اقدام‌ها فعالیت‌های معمول سازمان ملل را به تاخیر می‌اندازد.»

وزارت خارجه روسیه افزوده است که ایالات متحده تعهدش به عنوان کشور میزبان مقر سازمان ملل متحد را نقض کرده است٬ بنابراین نمی‌توان این اقدام را چیزی جز تلاش واشینگتن برای اعمال فشار سیاسی بر ایران به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل دانست.

کاخ سفید ۲۲ فروردین ماه اعلام کرد که برای حمید ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل ویزای ورود به خاک آمریکا صادر نخواهد شد.

این در حالی است که به گزارش ایتارتاس بند چهار توافق سال ۱۹۴۷ میان ایالات متحده و سازمان ملل در باره مقر این سازمان٬ تاکید دارد که فارغ از روابط موجود میان دولت‌های عضو سازمان ملل و ایالات متحده٬ واشینگتن اجازه ندارد برای نمایندگان این سازمان برای حضور در مقر سازمان ملل مانع ایجاد کند.

با این‌حال طبق گزارش‌ها این توافقنامه دارای «استثناهای محدودی» است که شامل نگرانی آمریکا نسبت به دخالت فرد معرفی شده در امور امنیتی و تروریسم می‌شود.

حمید ابوطالبی اخیرا از سوی کنگره آمریکا به دست داشتن در اشغال سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸ متهم شد و به دنبال آن کنگره طرحی را به منظور جلوگیری از ورود افراد دخیل در فعالیت‌های تروریستی و گروگان‌گیری به خاک آمریکا٬ به تصویب رساند.

در همین راستا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ۲۶ فروردین‌ماه آقای ابوطالبی را به دست داشتن در اشغال سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸ و گروگانگیری ۵۲ دیپلمات آمریکایی متهم کرد.

این در حالی است که خود آقای ابوطالبی هرگونه دخالت در گروگان‌گیری را رد کرده و تاکید دارد که پس از گروگان‌گیری تنها به عنوان مترجم نماینده پاپ در سفارتخانه آمریکا حضور پیدا کرده است.

در چند وقت اخیر آمریکا بارها با تاکید بر این‌که آقای ابوطالبی گزینه مناسبی برای احراز این پست نیست٬ از ایران خواست تا فرد دیگری را جایگزین وی کند٬ اما ایران نیز متقابلا بر مناسب بودن انتخاب خود تاکید کرده است.

به نظر می‌رسد که واکنش روسیه به اقدام آمریکا در قضیه ابوطالبی، در ادامه جدل‌های لفظی میان مسکو و واشینگتن در ارتباط با بحران اوکراین باشد که روابط دو کشور را دچار تنش‌های زیادی کرده است. آمریکا اقدامات روسیه در الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود را محکوم کرده است و مسکو نیز تلاش می‌کند که در دیگر عرصه‌های بین‌المللی در قبال آمریکا دست به مقابله به مثل بزند.
XS
SM
MD
LG