لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۲

دولت آمریکا به دلیل مصوبه مجلس نمایندگان در خطر تعطیلی قرار گرفت


در حالی که دولت آمریکا کمتر از ۴۸ ساعت دیگر فرصت دارد تا از تعطیلی بخش‌های خدماتی خود به دلیل نبود بودجه جلوگیری کند، مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب قانونی، تامین موقت هزینه مالی دولت را منوط به تعویق یک‌ساله برنامه اصلاح نظام بهداشتی مورد تایید باراک اوباما دانسته‌ است.

به گزارش خبرگزاری‌های خارجی، مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است، در ساعات اولیه روز یکشنبه، هفتم مهرماه، ابتدا به لغو مالیات بر تجهیزات پزشکی رای داد و پس از آن با به تعویق افتادن یک‌ساله قانون نظام بهداشتی دولت اوباما که به «اوباماکِر» مشهور است، موافقت کرد.

در صورت تصویب این پیش‌نویس توسط سنای آمریکا، هزینه‌های مالی دولت فدرال آمریکا موقتا تامین خواهد شد و در غیر این‌صورت خطر آن می‌رود که در کمتر از ۴۸ ساعت آینده بخش خدمات دولت باراک اوباما به دلیل نبود بودجه، تعطیل شود.

دولت باراک اوباما باید تا پیش از پایان یافتن سال مالی آمریکا، نیمه شب دوشنبه، ۸ مهرماه، در این زمینه تصمیم‌گیری کند و این در حالی است که کاخ سفید اعلام کرده که باراک اوباما این قانون را وتو خواهد کرد.

پیش از آن اما، سنای آمریکا باید نظرش را در مورد این پیش‌نویس اعلام کند و در نهایت مجلس نمایندگان و سنای آمریکا باید در این مورد به توافقی دست یابند. سنای آمریکا که دمکرات‌ها در آن اکثریت دارند، گفته که با این پیش‌نویس موافقت نخواهد کرد.

سنا قرار است اواسط روز دوشنبه، هشتم مهر ماه، در این مورد تصمیم‌گیری کند که در صورت مخالفت با این پیش‌نویس، مجلس نمایندگان تا پیش از پایان یافتن سال مالی آمریکا چند ساعت بیشتر فرصت ندارد تا پیش‌نویس اصلاح‌شده دیگری را تقدیم سنا کند.

این درگیری‌ها و مخالفت‌ها خطر تعطیلی بخشی ازدولت آمریکا را از ساعات آغازین روز سه شنبه، ۹ مهرماه شدت می‌بخشد.

اگر مجلس نمایندگان و سنا بتوانند تا پیش از پایان یافتن سال مالی، کمتر از ۴۸ ساعت دیگر، به توافقی دست‌یابند، هزینه‌های مالی دولت تا ۲۴ آبان‌ماه تامین خواهد شد و در غیر این صورت بخشی از دولت به دلیل نبود بودجه از نهم مهر ماه تعطیل می‌شود.

کاخ سفید اعلام کرده است که در صورت تعطیل شدن بخشی از دولت، مسئولیت آن بر عهده مجلس نمایندگان است. تعطیلی دولت فدرال آمریکا آخرین بار، ۱۷ سال پیش رخ داد.

حزب جمهوری‌خواه آمریکا از ابتدا با قانون اصلاح نظام پزشکی باراک اوباما مخالف بود. این حزب اکنون نیز، به گفته خودش، بر متضرر شدن مردم آمریکا از این قانون تاکید دارد.

با این‌حال دمکرات‌های این کشور گفته‌اند که حزب جمهوری‌خواه هنوز نمی‌خواهد شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ را بپذیرد و به همین دلیل به دنبال سنگ‌اندازی در کار دولت باراک اوباما است.
XS
SM
MD
LG