لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

حکومت سوریه دیپلمات‌های ۱۷ کشور غربی را اخراج کرد


جهاد مقدسی، سخنگوی وزارت خارجه سوریه
جهاد مقدسی، سخنگوی وزارت خارجه سوریه
سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه اعلام کرد که دمشق در واکنش به اخراج دیپلمات‌های سوری از چند کشور غربی دیپلمات‌های این کشورها را از خاک خود اخراج کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جهاد مَقدِسی روز سه‌شنبه، ۱۶ خردادماه، اعلام کرد که دیپلمات‌های ۱۷ کشور، از جمله، آمریکا، فرانسه، ایتالیا، ترکیه و کانادا دیگر نمی‌توانند در خاک سوریه بمانند.

این وزارتخانه با این‌حال تأکید کرد که دمشق همچنان برای برقراری دوباره روابط از طریق مذاکره و بر اساس احترام متقابل آماده است.

این اقدام سوریه در حالی صورت گرفت که به دنبال کشتار در حوله، کشورهای بلژیک، بلغارستان، اسپانیا، آلمان، استرالیا و سوییس در اقدامی هماهنگ از دیپلمات‌های سوری خواستند تا خاک این کشورها را ترک کنند.

پس از آن، سوریه اعلام کرد که در واکنش به این اقدام، دیپلمات‌های این کشورها نیز باید از سوریه خارج شوند، اگرچه به گزارش آسوشیتدپرس، تمام دیپلمات‌های این کشورها پیشتر خاک سوریه را ترک کرده بودند.

۱۵ ماه از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه می‌گذرد و سازمان ملل در تلاش است تا به خشونت‌های این کشور پایان دهد.

با این‌حال گزارش‌ها حکایت از ادامه ناآرامی‌ها در این کشور دارد.

در درگیری‌های شهرک حوله حدود ۱۰۸ تن از جمله چندین کودک کشته شدند. حکومت دمشق می‌گوید نقشی در این کشتارها نداشته است و این اقدام را به گروه های مسلح که آنها را «تروریست» خوانده، نسبت داده است.

اما معترضان سوری همراه با شورای امنیت و کشورهای غربی دولت سوریه را مسئول این کشتارها دانسته اند.

روز سه شنبه نیز رسانه‌ها از کشته شدن ده‌ها سرباز سوری در روزهای گذشته خبر دادند.

به گزارش آسوشیتدپرس دولت سوریه اعلام کرده است که در سه روز گذشته «نزدیک به ۸۰» سرباز سوری کشته شده‌اند. این در حالی است که نهاد «ناظران حقوق بشر سوریه» که مقر آن در لندن است، این رقم را تا «۱۱۳ تن» بالا برده است.

سازمان ملل فروردین‌ماه سال جاری شمار کشته‌شدگان خشونت‌های سوریه را بیش از ۹ هزار تن ارزیابی کرد. گروه‌های مخالف می‌گویند این رقم در حال حاضر به بیش از ۱۱ هزار تن رسیده است.
XS
SM
MD
LG