لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۳

کشته شدن هفت شبه‌نظامی در تونس توسط نیروهای امنیتی


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
لطفی بن جدو وزیر کشور تونس اعلام کرد که سه شنبه ۱۵ بهمن، نیروهای امنیتی این کشور هفت اسلام‌گرای مسلح٬ از جمله یکی از رهبران گروه النصار الشریعه را در درگیری با آن‌ها در منطقه رواد در حومه پایتخت تونس، کشتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شخصی که وزیر کشور تونس از او به عنوان یکی از رهبران النصار الشریعه یاد کرده٬ «کمال القضقاضی» نام دارد. او متهم اصلی در ترور شکری بلعید و محمد البراهمی، دو سیاست‌مدار سکولار منتقد اسلام‌گرایان حاکم در تونس است.

شکری بعلید و محمد البراهمی سال گذشته به قاصله حدود شش ماه از یکدیگر، به ضرب گلوله کشته شدند.

لطفی بن جدو در کنفرانس خبری گفت: «مشخص شد که القضقاضی در میان کشته‌شدگان امروز است. این بهترین هدیه برای تونسی‌ها در سالگرد شهادت شکری بلعید بود.»

در بیان جزئیات ماجرا، بن جدو گفت که نیروهای امنیتی برای دستگیری شماری از اسلام‌گرایان تندرو که در منزلی در منطقه رواد گردهم آمده بودند، این منزل را محاصره کردند.

منطقه رواد منطقه بومی و پر ازدحام در حومه شمالی پایتخت تونس است.

او ادامه داد که حاضران در منزل با نیروهای امنیتی درگیر شدند که در نتیجه آن، هفت تن از آن‌ها به علاوه یک نیروی پلیس، کشته شدند.

بنا بر اعلام وزارت کشور تونس، در منزل یاد شده مقادیری اسلحه، بمب و جلیقه‌های انفجاری پیدا شده است.

این وزارتخانه همچنین تصاویری از افراد کشته شده منتشر کرد و یکی از آن‌ها را که جلیقه انفجاری به تن داشت، با عنوان «القضقاضی» معرفی کرد.

«القضقاضی» یکی از فرماندهان میدانی گروه شبه نظامی انصار الشریعه است که به ترور بلعید و براهمی متهم است. سر بریدن هفت سرباز ارتش تونس در سال گذشته در نزدیکی مرز الجزایر نیز یکی دیگر از اتهام‌های او است.

ترور بلعید به گرفتار شدن تونس در بدترین بحران سیاسی خود از زمان سرنگونی نظام زین العابدین بن علی رئیس جمهوری سابق این کشور انجامید. اما چند ماه پس از بحران٬ اسلام‌گرایان و منتقدان آن‌ها توانستند به توافقی دست یابند که برپایه آن، اسلام‌گرایان از دولت کنار رفتند.

نیروهای امنیتی تونس از سال گذشته، پیگرد نیروهای گروه تندروی انصار الشریعه را در دستور کار خود جای داده است. ایالات متحده آمریکا این گروه را که خود را پیرو القاعده می‌داند٬ در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.
XS
SM
MD
LG