لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

به دنبال حکم دیوان اداری ترکیه از توئیتر رفع فیلتر شد


شبکه اجتماعی توئیتر اول فروردین‌ماه در ترکیه مسدود شد.
شبکه اجتماعی توئیتر اول فروردین‌ماه در ترکیه مسدود شد.
پس از آن که دیوان اداری ترکیه حکم به رفع فیلتر توئیتر داد٬ اداره مخابرات ترکیه روز پنجشنبه فیلترینگ این شبکه اجتماعی را پس از دو هفته مسدود بودن٬ رفع کرد.

یک مقام رسمی دفتر رجب طیب اردوغان٬ نخست‌وزیر ترکیه روز پنجشنبه٬ ۱۴ فروردین‌ماه٬ دقایقی پس از باز شدن این وب‌سایت از سوی اداره مخابرات ترکیه٬ در گفت‌و‌گوی تلفنی با خبرگزاری رویترز خبر رفع فیلتر از توئیتر را تایید کرد.

به دنبال آزاد شدن وب‌سایت توئیتر در ترکیه٬ کاربران به این شبکه اجتماعی هجوم آوردند و پیام‌هایی در این خصوص منتشر کردند. با این حال برخی از کاربران اعلام کرده‌اند که همچنان نمی‌توانند وارد این وب‌سایت شوند.

شبکه اجتماعی توئیتر که از محبوبیت بالایی در ترکیه برخوردار است٬ اول فروردین‌ماه و به دنبال تهدید رجب طیب اردوغان به مسدود کردن این وب‌سایت٬ فیلتر شد.

مسدود شدن توئیتر پس از آن صورت گرفت که یک فایل صوتی منتسب به آقای اردوغان و پسرش که در خصوص جابه‌جایی مقادیر هنگفتی پول بود به سرعت در این شبکه منتشر شد.

با این حال دیوان اداری ترکیه٬ روز ششم فروردین با صدور حکمی اداره مخابرات را موظف کرد تا توئیتر را رفع فیلتر کند.

با وجود رفع فیلتر شبکه اجتماعی توئیتر، وب‌سایت یوتیوب همچنان در ترکیه مسدود است.

مقام‌های شرکت مخابرات ترکیه روز هفتم فروردین‌ماه اعلام کردند که در پی «تحلیل‌های تکنیکی و نظرات حقوقی مبتنی بر قانون» یوتیوب را مسدود کرده‌اند.

مسدود شدن یوتیوب پس از آن صورت گرفت که یک فایل صوتی منتسب به وزیرخارجه ترکیه٬ رییس دستگاه امنیتی این کشور و مقام‌های ارشد نظامی ترکیه در این وب‌سایت منتشر شد که در این فایل صوتی٬ افراد درباره دخالت نظامی در سوریه گفت‌و‌گو می‌کردند.

نخست‌وزیر ترکیه به شدت به انتشار این فایل اعتراض کرده بود.

فیلتر شدن توئیتر و یوتیوب در ترکیه اعتراض‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج از ترکیه به همراه داشت و در کنار درخواست‌های بین‌المللی برای رفع فیلتر از این وب‌سایت‌ها٬ عبدالله گل٬ رییس جمهوری ترکیه نیز به این اقدام اعتراض کرد و خواستار آزاد شدن هر دو وب‌سایت در ترکیه شد.
XS
SM
MD
LG