لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

دو نماینده مجلس از اتهام‌های مرتبط با اختلاس بزرگ تبرئه شدند


تاکنون چهار متهم اصلی پرونده اختلاس به اعدام محکوم شده‌اند.
تاکنون چهار متهم اصلی پرونده اختلاس به اعدام محکوم شده‌اند.
کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس می‌گوید که از میان سه تن از نمایندگان مجلس که در ارتباط با پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی متهم شناخته شده بودند، دو تن تبرئه شده‌ و پرونده نماینده سوم در حال رسیدگی است.

اللهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، ۱۷ مردادماه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اظهار این‌ که در جلسه‌ای با حضور وزیر دادگستری و دادستان تهران، دو تن از نمایندگان مجلس درباره نقش سه نماینده مجلس هشتم در پرونده اختلاس پرس‌و‌جو کرده‌اند، گفت: «بر اساس اظهارات دادستان تهران، دو نماینده مجلس هشتم از اتهامات وارده تبرئه شدند و تنها پرونده یک نماینده مفتوح و در حال رسیدگی است.»

وی همچنین افزود: «یکی از این دو نماینده با حضور در دادگاه تبرئه شده و برای آن‌ها قرار منع تعقیب خورده است.»

در جریان بررسی پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، اعلام شد که نام چندین نماینده مجلس و مدیر دولتی در این پرونده به عنوان متهم مطرح است و در همین راستا اواخر سال ۱۳۹۱ پرونده سه نماینده مجلس شورای اسلامی به دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد.

مقام‌های قضایی نامی از این سه نماینده نبرده‌اند، اما در جریان رسیدگی به پرونده اختلاس بزرگ نام علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، و محمد دهقان، عضو هیئت رئیسه مجلس به میان آمد.

علی جلیلیان، عضو کمیسیون قضایی مجلس، ۱۷ مردادماه در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تأیید تبرئه دو نماینده مجلس در پرونده فساد بزرگ مالی، گفت نمایندگانی که در جلسه با وزیر دادگستری و دادستان تهران پیگیر وضعیت پرونده سه نماینده مجلس شدند، بهرام بیرانوند، نماینده بروجرد و جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد، بود.

جواد کریمی قدوسی آذرماه ۱۳۹۰ از دخیل بودن علاءالدین بروجردی در اختلاس بزرگ خبر داد و اعلام کرد که فرزند آقای بروجردی نیز در این ارتباط بازداشت شده است.

در همان دوران برخی رسانه‌ها با تأکید بر دست داشتن علاءالدین بروجردی و فرزند وی در فساد مالی، خبر دادند که آقای بروجردی به همین دلیل ۲۴ ساعت در بازداشت بود و در نهایت با «وساطت علی لاریجانی» آزاد شده است.

این در حالی است که علاء‌الدین بروجردی تاکنون بارها دست‌ داشتن خود و فرزندانش در پرونده اختلاس و همچنین بازداشتش را تکذیب کرده است.

پرونده «اختلاس بزرگ بانکی» اواسط مرداد سال ۱۳۹۰ رسانه‌ای شد. در این پرونده گروه آریا به ریاست مه‌آفرید امیر خسروی اقدام به ایجاد ال‌سی‌های تقلبی به ارزش دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان کرده بود. شماری از مقام‌‌های دولتی، نمایندگان مجلس و روسای بانک نیز در این پرونده متهم هستند.

در مرحله اول رسیدگی به پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی برای متهم ردیف اول تا چهارم حکم اعدام صادر شده که در دیوان عالی کشور نیز این حکم به تایید رسیده است.
XS
SM
MD
LG