لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۹

سازمان ملل: به نظر می‌رسد ایران به سوریه اسلحه می‌فرستد


جفری فلتمن، رئیس امور سیاسی سازمان ملل
جفری فلتمن، رئیس امور سیاسی سازمان ملل
سازمان ملل می‌گوید به نظر می‌رسد ایران با نقض تحریم‌های این سازمان، به سوریه تسلیحات می‌فرستد. کمیته امنیت سازمان ملل و کشورهای غربی پیشتر نیز این اتهام را مطرح کرده بودند.

به گزارش اول شهریورماه خبرگزاری رویترز، جفری فلتمن، رئیس امور سیاسی سازمان ملل، به شورای امنیت این سازمان اعلام کرد که دبیر کل سازمان ملل بارها نگرانی خود را از ارسال اسلحه و ادوات اطلاعاتی برای رژیم بشار اسد به منظور سرکوب مخالفان، ابراز کرده است و افزود که به نظر می‌رسد این اقدامات در مواردی با نقض «قطعنامه ۱۷۴۷» شورای امنیت صورت می‌گیرد.

وی در ادامه تأکید کرد که این قطعنامه، که سال ۲۰۰۷، به تصویب رسیده، صادرات اسلحه از سوی ایران را منع کرده است.

آقای فلتمن در حالی این اتهام را مطرح کرده است که کمیته امنیت سازمان ملل تیرماه سال جاری با انتشار گزارشی از موارد نقض تحریم‌ها توسط ایران، اعلام کرده بود که ارسال اسلحه به سوریه بزرگ‌ترین بخش از جابه‌جایی غیر‌قانونی جنگ‌افزار توسط جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهد.

در عین حال آمریکا نیز بارها جمهوری اسلامی را به صدور اسلحه و منابع مالی و اطلاعاتی برای حکومت بشار اسد متهم کرده است؛ اتهامی که از سوی دیگر کشورهای غربی نیز مطرح شده است و ایران همواره آن را رد کرده است.

معترضان سوری نیز می‌گویند در درگیری‌های سوریه، نیروهای سپاه پاسداران و حزب‌الله به کمک دولت سوریه آمده‌اند.

در همین زمینه مخالفان بشار اسد ۱۴ مردادماه، ۴۸ ایرانی را در حومه شهر دمشق ربودند و اعلام کردند که عده‌ای از این افراد عضو سپاه پاسداران جمهوری اسلامی هستند، که به دنبال آن جمهوری اسلامی اعلام کرد شماری از افراد ربوده شدن «از بازنشستگان سپاه و ارتش» هستند.

۱۷ ماه از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه می‌گذرد و به گفته سازمان ملل تا کنون بیش از ۱۸ هزار تن در اثر این ناآرامی‌ها کشته شده‌اند.

همچنین سازمان ملل می‌گوید حدود ۱۷۰ هزار نفر نیز در این مدت سوریه را ترک کرده‌اند و در عین حال نزدیک به ۲.۵ میلیون تن در سوریه نیازمند کمک‌ هستند.
XS
SM
MD
LG