لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

سازمان ملل: گرمایش زمین خطر بلایای طبیعی و بروز جنگ را به همراه دارد


سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود درباره تغییرات آب و هوایی٬ تاکید کرده است که گرمایش زمین سلامت٬ چشم‌انداز اقتصادی و منابع آب و غذای میلیاردها نفر را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مجمع بین‌المللی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل روز دوشنبه٬ ۱۱ فروردین ماه در گزارش خود اعلام کرد که تاثیرات گرمایش زمین در تمام نقاط جهان قابل لمس است و افزود که این پدیده امکان مواجهه با کمبود مواد غذایی٬ بلایای طبیعی و خطر بروز جنگ را به همراه خواهد داشت.

این گزارش با تاکید بر این که جهان برای مقابله با تهدیدهایی که تغییرات آب و هوایی به همراه خواهد آورد٬ آماده نیست٬ افزوده است که گرمایش بیشتر احتمالا تاثیرات شدید و گسترده‌ای را به همراه خواهد آورد که می‌تواند غافلگیرکننده یا برگشت‌ناپذیر باشد.

در این گزارش آمده است در صورتی که دمای کره زمین دو درجه سانتیگراد افزایش پیدا کند٬ امکان دارد بازده اقتصادی جهان بین ۰.۲ تا دو درصد کاهش پیدا کند.

گزارش روز دوشنبه دومین گزارش از سری چهار گزارش مجمع بین‌المللی تغییرات آب و هوایی است که با هدف راهنمایی دولت‌ها برای مواجهه با تغییرات آب و هوایی تهیه می‌شود.

در نخستین گزارش که ماه سپتامبر سال گذشته منتشر شد٬ دانشمندان اعلام کردند که با قطعیتی ۹۵ درصدی می‌توان گفت که بشر عامل اصلی گرم شدن کره زمین است.

در دومین گزارش این مجمع که روز دوشنبه منتشر شد٬ دبیرکل گزارش سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد که در دهه‌های پیش رو٬ تغییرات آب و هوایی اکثرا حامل تاثیرات منفی خواهد بود و بر اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

در این گزارش بر لزوم کاهش گازهای گلخانه‌ای تاکید شده و آمده است که برای مقابله با گرمایش بیشتر زمین باید اقدامی فوری صورت بگیرد.

مجمع بین‌المللی تغییرات آب و هوایی سال ۱۹۸۸ با همکاری سازمان جهانی هواشناسی و برنامه محیط زیست ملل متحد٬ با هدف اطلا‌ع‌رسانی علمی درباره تغییرات آب و هوایی و تاثیرات اقلیمی و اجتماعی- اقتصادی آن تاسیس شد.

هزاران دانشمند از سرتاسر جهان برای جمع‌آوری داده‌ها و تهیه گزارش٬ با این مجمع همکاری می‌کنند.

در حال حاضر ۱۹۵ کشور جهان در مجمع بین‌المللی تغیرات آب و هوایی عضویت دارند.
XS
SM
MD
LG