لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

هشدار سازمان ملل درباره شیوع بین‌المللی بیماری فلج اطفال


واکسیناسیون فلج اطفال در عراق- ۱۵ فروردین ۱۳۹۳
واکسیناسیون فلج اطفال در عراق- ۱۵ فروردین ۱۳۹۳
سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع بیماری فلج اطفال٬ ۳۰ سال پس از تلاش‌های گسترده برای ریشه‌کن کردن این بیماری٬ هشدار داد. به گفته این سازمان، بیماری فلج اطفال هم‌اکنون دستکم در ۱۰ کشور مشاهده شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس٬ سازمان بهداشت جهانی سازمان ملل متحد روز دوشنبه٬ ۱۵ اردیبهشت‌ماه٬ اعلام کرد که شیوع بیماری فلج اطفال اکنون یک وضعیت اضطراری بین‌المللی در حوزه بهداشت ایجاد کرده است و امکان گسترش بیشتر این بیماری در ماه‌های آینده وجود دارد.

دکتر بروس اِیلوارد که در سازمان بهداشت جهانی مدیریت تیم مبارزه با فلج اطفال را بر عهده دارد روز دوشنبه در این خصوص گفت تا زمانی که فلج اطفال ریشه کن شود٬ این بیماری همچنان در سطح بین‌المللی گسترش پیدا کرده و کودکانی را فلج خواهد کرد.

بیماری فلج اطفال معمولا بر کودکان زیر پنج سال اثرگذار است و اغلب از طریق آب آلوده منتقل می‌شود. برای فلج اطفال درمان قطعی ویژه‌ای وجود ندارد٬ اما چندین واکسن برای مبارزه با این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید بیماری فلج اطفال هم اکنون در دستکم ۱۰ کشور در آسیا٬ خاورمیانه و آفریقا مشاهده شده است.

کارشناسان از شیوع فلج اطفال در کشورهایی نظیر سوریه٬ سومالی و عراق که پیشتر این بیماری در آن‌ها ریشه‌کن شده بود٬ ابراز نگرانی کرده‌اند. این کارشناسان می‌گویند شیوع این بیماری در فصلی صورت گرفته است که معمولا بیماری فلج اطفال به راحتی گسترش پیدا نمی‌کند.

هفته گذشته این سازمان برای تصمیم‌گیری برای نحوه مبارزه با گسترش این بیماری نشست اضطراری تشکیل داد.

سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه اعلام کرد که برای جلوگیری از گسترش این بیماری تمهیداتی صورت خواهد گرفت و از جمله از ساکنان کشورهایی که در ‌آن‌ها فلج اطفال اخیرا مشاهده شده٬ خواسته خواهد شد که در زمان سفرهای بین‌المللی مدرکی مبنی بر واکسیناسیون فلج اطفال در اختیار داشته باشند. به گفته این سازمان٬ این راهکارها در سه ماه آینده مورد بررسی قرار می‌گیرند.

به گفته آسوشیتدپرس٬ اواخر آوریل امسال ۶۸ مورد ابتلا به فلج اطفال در جهان ثبت شد و این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال گذشته تنها ۲۴ مورد ثبت شده بود.

در سال ۲۰۱۳ نشانه‌های بازگشت بیماری فلج اطفال در سوریه مشاهده شد. این ویروس همچنین در سیستم آب و فاضلاب اسرائیل٬ کرانه غربی و غزه نیز دیده شده٬ اما تا کنون گزارشی در خصوص ابتلا به این بیماری در این مناطق منتشر نشده است.

در عین حال این سازمان ماه فوریه اعلام کرد که در عراق نیز افرادی به فلج اطفال مبتلا شده‌اند.

به گفته این سازمان در کنار سوریه و عراق٬ در هشت کشور دیگر، پاکستان٬ نیجریه٬ اتیوپی٬ افغانستان٬ گینه استوایی٬ کامرون٬ سومالی و کنیا، ویروس فلج اطفال به افراد سرایت کرده است.

سازمان بهداشت جهانی در نظر دارد تا سال ۲۰۱۸ فلج اطفال را ریشه‌کن کند. طبق گزارش‌ها٬ تلاش‌ها برای ریشه‌کن کردن این بیماری سالانه یک میلیارد دلار هزینه در بر دارد.
XS
SM
MD
LG