لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

«حمله اخیر به پایگاه ارتش سوریه کار اسرائیل بود»


لاذقیه- عکس آرشیوی است.
لاذقیه- عکس آرشیوی است.
به دنبال حملات سهمگین به پایگاه‌های نظامی ارتش سوریه در بندر لاذقیه در ساحل دریای مدیترانه، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که این حملات از سوی نیروی هوایی اسرائیل انجام شده است.

به گزارش روز جمعه، ۲۱ تیرماه سی‌ان‌ان، مقام‌های آمریکایی به این شبکه خبری گفته‌اند که جنگنده‌های اسرائیلی ۱۴ تیرماه عملیات نظامی جدیدی علیه سوریه انجام داده و پایگاه ارتش سوریه در لاذقیه را بمباران کردند.

این منابع آمریکایی که نامشان فاش نشده، افزوده‌اند که در این حمله هوایی محموله‌های موشک‌های روسی «یاخونت» در انبارهای نظامی سوری در لاذقیه منهدم شده‌اند.

موشک «یاخونت» با برد ۳۰۰ کیلومتر که کلاهک آن ۲۵۰ کیلوگرم وزن دارد، برای حمله به اهداف دریایی کاربرد دارد و می‌تواند به شدت مخرب باشد.

از ۱۴ تیرماه که ساکنان لاذقیه از انفجارهای مهیب خبر دادند، گزارش‌های تایید نشده‌ای در مورد اینکه سخن از عملیات جنگنده‌های اسرائیلی است، منتشر شده بود.

اما زمانی که یکی از فرماندهان ارتش آزاد سوریه در روزهای گذشته گفت که هیچ یک از تشکل‌های مخالف بشار اسد عامل حمله نبوده و «بی تردید» اسرائیل عامل حمله هوایی است، احتمال اینکه اسرائیل به سومین اقدام نظامی خود در ماه‌های گذشته علیه سوریه دست زده باشد، تقویت شد.

اسرائیل ماه ژانویه اولین حمله آشکار خود به سوریه را انجام داد و سپس در پی چند روز، حمله دوم را عملی کرد.

پس از آن‌که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل حمله دوم کشورش به سوریه را تأیید کرد، بشار اسد، رئیس جمهرو سوریه به تل‌آویو هشدار داد که در صدد تکرار حملات نباشد.

«موشک‌های منهدم شده قرار بود در اختیار حزب‌الله قرار بگیرد»

یکی از فرماندهان ارتش آزاد سوریه گفته است که محموله‌هایی که در عملیات هوایی سوم اسرائیل نابود شده است، قرار بود از سوی سوریه به لبنان منتقل شده و در اختیار حزب‌الله قرار بگیرند.

حسن نصرالله اوایل سال جاری میلادی گفته بود: «به زودی سلاح‌های پیشرفته تر از آنچه که اسرائیل نابود کرده، در اختیار حزب‌الله قرار می‌گیرد».

اسرائیل همواره نگران بوده است که سازمان شیعی حزب‌الله لبنان توان حملات دریایی خود را افزایش دهد.

حزب‌الله در عملیات ۳۳ روزه سال ۲۰۰۷ با راکت‌های ساخت ایران به ناوچه‌های اسرائیلی، از جمله یکی از مدرن‌ترین ناوچه‌های اسرائیلی حمله و تل‌آویو را غافلگیر کرد.

نگرانی دیگر اسرائیل ارسال سلاح از سوی مسکو برای دمشق است.

سی‌ان‌ان به نقل از منابع آمریکایی که با آنها گفت‌وگو کرده، می‌گوید که تشکیلات اطلاعاتی اسرائیلی و آمریکایی هر گونه نقل و انتقال محموله‌های سلاح از سوی روسیه به سوریه را زیر نظر دارند.

اسرائیل نیز اعلام کرده است که ارسال محموله‌های سلاح‌های پیشرفته از سوی مسکو به دمشق را هدف مشروعی برای حمله می‌داند.

بنیامین نتانیاهو چند هفته پیش به روسیه رفت تا در دیدار با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری آن کشور از او بخواهد از تحویل سامانه‌های پدافند موشکی پیشرفته اس-۳۰۰ به سوریه خودداری کند. مقامات روسیه این درخواست اسرائیل را رد کردند.

درهمین راستا تسیپی لیونی وزیر دادگستری اسرائیل نیز در روزهای اخیر دوباره راهی مسکو شد، اما به نظر می‌رسد که سفر او نیز موفقیتی نداشته است.

روسیه گفته است که قراردادهای قانونی فروش سلاح به سوریه را عملی می‌کند و اسرائیل نیز اعلام کرده است هر زمانی که محموله‌های یادشده به سوریه برسند، اسرائیل «از خود دفاع خواهد کرد».
XS
SM
MD
LG